Vol vaart

Lois 01 april 2021
Nadat ik Op het verkeerde moment van Heleen Smit gelezen had, wist ik dat ik zeker haar tweede boek zou gaan lezen. Dat werd In de knel. Daarin werkt Noor, een vrouw van begin dertig, in een reclamebedrijf in Amsterdam. Ze heeft een moeizame relatie met haar vriend Ferry. Op een dag krijgt ze een telefoontje van haar oma, van wie haar familie een boerenbedrijf in de Achterhoek heeft. Eigenlijk heeft ze geen zin om terug naar haar familie te gaan, maar haar oma dringt zo aan dat ze toch besluit te gaan. Op de boerderij treft ze een chaos aan. Hoewel ze er niet veel voor voelt om te helpen, besluit ze niet terug te gaan naar Amsterdam. Zo komt ze van een poel van ellende terecht.
Het verhaal komt wat traag op gang, maar als de vaart er eenmaal inzit, zijn de ontwikkelingen niet meer te stuiten. Hoofdpersoon Noor tuimelt van het ene in het andere probleem. Heleen Smit heeft haar heel goed gekarakteriseerd. Noor blijkt een daadkrachtige tante die van aanpakken houdt en zich niet in de hoek laat drijven, ook al wordt ze er soms wanhopig van. Ondanks alle tegenspoed en tegenwerkingen weet ze haar hachje te redden. In de knel is een boek vol actie en doet verlangen naar een volgend boek van deze schrijfster.

Meer recensies van Lois