Horror en romantiek

Lois 11 november 2019
Ava Collette, die gekweld wordt door een gebeurtenis in haar verleden, vertrekt uit haar appartement in Boston en huurt een oud huis genaamd Brodie's Watch dat ligt op een schiereiland in Maine. Ze wil er met als enige gezelschap haar lastige kat Hannibal een kookboek afmaken. Ze voelt zich aanvankelijk tot rust komen in het huis, maar dit verandert wanneer ze vreemde geluiden begint te horen. Ze hoort dat de geest van de lang geleden overleden zeekapitein genaamd Brodie in het huis rondwaart. Op een nacht denkt Ava een verschijning te zien. De vorige huurder is plots spoorloos verdwenen en Ava verneemt dat alle vrouwen die in het huis woonden in het huis hun einde vonden. Ava probeert meer te weten te komen. ‘s Nachts krijgt ze bezoek van kapitein Brodie.

De setting in Maine is prachtig gekozen: het griezelige huis van de zeekapitein, de wilde schoonheid van de kust en het geïsoleerde kustplaatsje Tucker Cove. Het verhaal zit niet alleen vol horror en mysterie, maar ook vol romantiek.

Hoofdpersoon Ava probeert te ontsnappen aan haar verleden. Ze zit met een groot schuldgevoel, wat ertoe leidt dat ze een greep doet naar de fles om haar gevoelens en emoties te onderdrukken. Ze raakt gefascineerd door de ruige kapitein Jeremiah Brodie, die het huis liet bouwen en 150 jaar geleden stierf op zee. Haar vlucht naar Maine, haar zware drinken en daarmee samenhangend haar fantasieën komen voort uit haar schaamte voor haar verleden en het feit dat ze niemand kan vertellen wat ze heeft gedaan.

Het verhaal wordt geheel door hoofdpersoon Ava in de ik-persoon verteld. Het gaat niet alleen over haar worsteling met haar verleden en met haar writer’s block, maar ook over de psychologie van het leven in een kleine stad, waar buitenstaanders buitenstaanders blijven en geheimen zelden worden gedeeld.

Schaduw van de nacht is een bijzonder boek; heel anders dan we van deze schrijfster gewend zijn.

Meer recensies van Lois