“they yearn for what they fear for” Dante Alighieri

Looneybooks79 07 mei 2024

Andreas Gruber, wiens eerste thriller vorig jaar (eindelijk) vertaald werd in het Nederlands (Stervensuur), wordt verder vertaald en de reeks gaat door! En daar ben ik (en ik weet heel wat andere thriller liefhebbers) heel tevreden over want dit is zo'n reeks die je graag blijft lezen! Nemez & Sneijder, de ambitieuze agente en haar ietwat irritante en vooral snobistische maar tegelijk neurotische mentor, zijn eigenlijk het perfecte duo om de ingewikkeldste zaken op te lossen! En ook deze keer, in Doodvonnis, hebben ze nogal een kluif te pakken.

Alles begint bij de ontdekking van een elfjarig meisje, Clara, was het jaar ervoor verdwenen, net na de dood van haar moeder, die aan een plotse kanker overleed. Als ze Clara terugvinden blijkt haar rug volledig getattoeëerd te zijn met een tafereel uit Dante Alighieri's Inferno. Melanie Dietz, officier van justitie van Wenen, komt samen met Sheila, haar therapiehond (een golden retriever), in het ziekenhuis om het meisje te proberen te doen praten want tot nu toe heeft ze nog geen woord gezegd. En dan blijkt Melanie Clara te kennen.

Op hetzelfde moment is Sabine Nemez begonnen met een opleiding als inspecteur voor de Federale Recherche in Wiesbaden, onder leiding van Maarten S. Sneijder, de ietwat vreemde Nederlander waarmee ze in een vorige zaak rond een kinderboek al heeft samengewerkt. Als ook blijkt dat Maarten haar in de opleiding heeft geloodst zonder ingangsproeven wordt dit niet onmiddellijk in dank afgenomen, noch door haar medestudenten, noch door het hoofd van de Federale Recherche Directeur Hess!

Maarten S. Sneijder introduceert het team van opgeleiden aan een aantal zaken die nog lopende zijn maar die tot nu toe nog niet tot een doorbraak hebben gezorgd en onopgelost blijven. Eén van de zaken gaat over een soort copycat zaak waarbij een gezin drie dagen werd vastgehouden en dan één voor één aan stukken werden gesneden om dan in een nieuwe compositie samengesteld achtergelaten te worden. Een andere zaak is die van een vrouw die werd teruggevonden, vastgebonden aan een paal, waarbij stukken van haar lichaam werden afgesneden en ze uiteindelijk verdronk door hoogtij. En dan is er nog een laatste zaak waarbij een man met kannibalistische neigingen een andere man deels opat. Op zich is nergens een verband te vinden tussen deze drie zaken. En toch ziet Sabine wel een verband alleen moet ze het zien te bewijzen en vooral moet ze zien uit te zoeken wie erachter zit én zo ook te ontdekken wie er achter de moordpoging zit van haar (ex-)vriend Eric Dorfer, die in coma in het ziekenhuis nog ligt. Maar naarmate de zaak verder vordert wordt er ook nog eens een verband gelegd met de zaak in Wenen, met het meisje Clara. En lopen zowel Sabine als Maarten het risico slachtoffer te worden zelf van een meedogenloze manipulatieve moordenaar!

Dit is echt zo'n heerlijk psychologische thriller met de nodige gruwelijke elementen in waarbij vooral de samenwerking tussen Nemez & Sneijder zorgen voor een fantastisch duo dat elkaar soms wel eens in de haren zit, vooral door de onorthodoxe wijze waarop Maarten S. Sneijder te werk gaat soms. Zijn gebruik van drugs, zijn clusterhoofdpijnen en zijn botte manier van omgaan met mensen wordt niet altijd door iedereen geapprecieerd. Tegelijkertijd is de ambitieuze Nemez' werkwijze ook niet altijd even orthodox, waardoor we beide vaak in een nogal gevaarlijke situatie zien terechtkomen en waarbij ze op risico van eigen leven ook een zaak proberen op te lossen.

Nieuw in dit deel is de introductie van Melanie Dietz en haar man Gerhard, waarvan ik persoonlijk hoop dat we in de toekomst van de reeks nog meer zullen te zien krijgen want het personage van Melanie, met haar therapiehond, is één van de sympathiekste uit de reeks en tevens ook een bijtertje, dus zij laat niet makkelijk los eens ze zich in een zaak heeft vastgebeten.

Het feit dat Andreas Gruber de verhalen zowel in Duitsland als in Oostenrijk laten afspelen (hijzelf is van Wenen) maakt deze verhalen extra spannend en aangenaam want vaak zorgt dit voor een extra tijdsdruk op het verhaal en dat doet dan weer verder lezen! Ik heb dit boek op een dag of twee, drie verslonden en vanaf de eerste letter tot de laatste volop genoten! Dit is voor de fans van Carter, Arlidge, Hayder... noem maar op, maar dan wel met een Duitssprekend sausje eroverheen!

Meer recensies van Looneybooks79