Midzomernacht in Finland

Looneybooks79 19 mei 2024

Toni Coppers is terug met zijn vierde boek in de Alex Berger reeks. Alex Berger die sinds de dood van zijn vrouw Camille, die omkwam bij een aanslag in Parijs in 2015, wegtrok uit Brussel, zijn job bij de politie opgaf en naar Oostende ging wonen waar hij een vriendschap begon met Eric, de uitbater van boekhandel Kafka en befaamd taartenbakker, en zijn eenzame avonden daar doorbrengt. Af en toe gaat hij naar zijn hutje in de Ardennen, dat hij sinds zijn vorige avontuur heeft gekregen en waar hij de drukte even ontloopt en aan zijn relatie werkt met een nieuwe liefde, Roos. Het verdriet om de dood van Camille blijft echter Alex' leven bepalen.

Als hij op een dag de boekenwinkel van Eric even moet openhouden aangezien die laatste een medische check up krijgt, komt er een vrouw de winkel binnen in tranen. Haar zoon is verdwenen in het Finse Lapland en ze wil dat Alex, die intussen bekend staat als de man die mysterieuze zaken kan oplossen sinds zijn vorige avonturen, op zoek gaat naar haar zoon, Tom. Eerst staat hij daar meewarig tegenover maar hij laat zich dan toch overtuigen en gaat op weg naar Finland, een wereld die hij nog niet kent. Hij komt algauw terecht in een land dat volstaat met berkenbossen en waar beren nog in het wild rondlopen, voelt Alex zich onmiddellijk thuis, al was het maar door de prachtige natuur daar.

Samen met de locale politie inspecteur Leena Eriksson, gaat hij op zoektocht langs de bossen en verblijven waar Tom tijdens zijn tocht is geweest. Dan leert hij dat Tom een documentaire wou maken over een onlangs overleden schilder, Zeger Jonckheere, die zijn vader bleek te zijn. Zeger werd een maand ervoor dood aangetroffen, gedood door wat vermoedelijk een gigantische beer moet zijn. Daardoor staat het debat rond de berenjacht in het gebied ook weer ter discussie.

Tijdens zijn verblijf in Finland ontdekt Alex dat er veel meer aan de hand is. Vooral als er nog een dode valt, vermoord met een 'chokercable', iets wat gebruikt wordt door houtvesters, wordt duidelijk dat iemand erop uit is op wraak, op iets uit het verleden.

Samen met Sara, die vanuit België de zaak opvolgt, en zijn beste vriend Eric, die samen met zijn ooit toekomstige schoondochter Manon, Alex vergezellen in Finland, en met de locale politie wordt een zoekactie naar zowel Tom als naar een moordenaar opgestart. Maar zullen ze op tijd zijn om Tom te redden? En wat is er in het verleden gebeurd dat zowel Tom als een aantal mensen, waaronder zelfs een Belg, in groot gevaar zijn?

Vertoef samen met Alex Berger en met Toni Coppers in het prachtige Finland (en Lapland) waar rendieren zomaar over straat lopen, Midzomernacht de dag en nacht is waarop het nauwelijks donker wordt en je kan verdwalen tussen de vele dichte berkenbossen, die in de winter kreunen onder een pak sneeuw! Vorig jaar ging Toni zelf de streek ontdekken (wat prachtige beelden opleverde op zijn instagram) om achtergrond voor dit boek te onderzoeken. En dat is heel duidelijk als je dit boek ook leest, je waant je echt zelf in het Noorden van Europa, tussen de beren en de rendieren. Het roept ook herinneringen op aan een reis die ik zelf naar Lapland (Zweedse kant) deed, maar toen in volle winterperiode. Maar een rendiertochtje was toch het toppunt van deze reis (en de sledehonden ook natuurlijk!)

En mij valt bij elk nieuw boek in de reeks op hoe sterk Toni als schrijver is want elke keer vind ik het nieuwe boek in de serie beter dan het voorgaande. Dus ik ben alvast héél hard benieuwd waar Alex Berger de volgende keer zal belanden en hoe hij zal evolueren nu zijn leven een wending heeft gekregen, na de dood van zijn vrouwtje! Maar dit is alvast een boek dat je moet gelezen hebben, of nog beter: een reeks die je moet gelezen hebben!

Ook even een woordje voor de co-auteur Annick Lambert die Toni helpt om zijn verhalen zo fantastisch uit te werken! En aan Wil Immink Design voor alweer een prachtige cover van dit boek!

Meer recensies van Looneybooks79

Ben Koenig stond zes jaar geleden aan het hoofd van de elite Special Operations Group van de US Marshals. Samen met zijn team jaagde hij op slechteriken en wist hij iedereen te vinden. Totdat Koenig op een dag zelf spoorloos verdween.

Privédetective Myron Bolitar en de beroemde basketbalcoach Greg Downing hadden een verleden als zeer persoonlijke rivalen en later als zakenpartners. Myron heeft zijn dood verwerkt – tot twee agenten zijn kantoor binnenlopen en eisen dat hij ze vertelt waar Downing is.

Anna 'Schone slaapster' Ogilvy stak vier jaar geleden zonder duidelijk motief haar twee beste vrienden dood. Ze verkeert sinds die fatale nacht in diepe slaap. Dr. Benedict Prince is forensisch psycholoog en de laatste hoop van het OM om de zaak-Anna O. op te lossen.

Blix leidde het onderzoek naar de vermissing van de jonge moeder Elisabeth Eie. Tot zijn eigen dochter om het leven kwam en hij werd gearresteerd voor het wreken van haar dood. Hij is inmiddels vrij en degene die Eie heeft vermoord heeft hém nu gevonden.

Privédetective Julia Stark krijgt bezoek van Per Günter Mott, eigenaar van een succesvol familiebedrijf. De ochtend na een grote vergadering op zijn landgoed heeft hij in zijn telefoon een foto gevonden van een bebloede, vastgebonden man, met een zak over zijn hoofd.

Thrillerliefhebber Nicky Hunter correspondeert al jaren met de befaamde schrijver Sebastian Trapp, wiens eerste vrouw en zoon twintig jaar eerder spoorloos zijn verdwenen. Hij vraagt Nicky zijn biografie te schrijven, maar waarom wil hij nu opeens wel praten over zijn verleden?

King schrijft over het lot, sterfelijkheid en geluk. In zijn korte verhalen buigt hij de realiteit naar zijn hand en creëert hij een werkelijkheid waar alles kan gebeuren. Elk van deze verhalen kent spanning, vreugde en mysterie – elk verhaal voelt iconisch.

De Zweedse minister van Justitie wordt bedreigd en tegelijkertijd wordt er een stapel menselijke botten gevonden in de metro van Stockholm. Wat gebeurt er in de tunnels diep onder Stockholm? En wie zit er achter de minister aan?

Puck gaat undercover bij een realityprogramma om onderzoek te doen naar de geruchten over manipulatie van kandidaten. Dit seizoen moet het programma spraakmakender worden dan ooit – maar ten koste van wat?

Privédetectives Barbara en haar dochter Kim krijgen een opdracht van een bekende Nederlander, die wordt beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Wie loopt straks het meeste gevaar, hun cliënt, Barbara of ... Kim?