Mysterieuze gruwel

Loortje Leest 02 april 2024
Inspecteur Pete Willis wil in Featherbank net aan zijn zorgvuldig bereide avondeten beginnen als het bericht binnenkomt dat de 7-jarige Neil Francis is verdwenen toen hij van het huis van zijn vader naar dat van zijn moeder liep. Ondanks zijn vrije dag laat Pete zijn eten voor wat het is en voegt zich direct bij het zoekteam. Twintig jaar geleden was hij namelijk betrokken bij een lugubere zaak waarbij er in korte tijd vijf jongens werden ontvoerd, vier van hen zijn vermoord teruggevonden. Ondanks dat Pete destijds dader Frank Carter – de Fluisterman – in de kraag heeft kunnen vatten, wil hij dat nooit meer meemaken. Toch heeft het er al snel alle schijn van dat de geschiedenis zich herhaalt.

---Een nieuwe start voor Tom en Jake---
Twee maanden na de verdwijning van Neil Francis verhuizen Tom Kennedy en zijn 7-jarige zoontje Jake naar in een vreemd ogend huis in Featherbank. Toms vrouw Rebecca, de moeder van Jake, is tien maanden eerder onverwacht overleden en Tom vindt dat hij samen met Jake een nieuwe start moet maken. Hij is erg onzeker over zijn rol als alleenstaande vader en doet ontzettend zijn best om voor Jake de leegte die het vervlies van Rebecca achterliet op te vullen. Dat valt alleen niet bepaald mee.

Jake is een introvert en eenzelvig jongetje, het is voor Tom erg moeilijk om contact met hem te maken. Bovendien maakt Tom zich ook zorgen over het feit dat Jake geen contact met andere kinderen maakt, hij speelt liever met zijn denkbeeldige vriendinnetje. Het is dit ingebeelde meisje dat Jake over de Fluisterman vertelt:

Als de deur half open staat
hoor je het gefluister vroeg of laat
Alleen buiten spelen is niet pluis
dan kom je nooit meer thuis
Als je je raam niet stevig sluit
dan tikt hij weldra tegen de ruit
Als je verdrietig bent en zit te balen
dan komt de Fluisterman je halen

---Het spookhuis---
In de tussentijd is Pete nog altijd druk met de onverklaarbare verdwijning van Neil Francis bezig. Er zijn veel overeenkomsten tussen deze zaak en de misdaden van Frank Carter, vooral als de moeder van Neil Francis zich herinnert dat Neil haar op een ochtend vlak voor zijn vermissing vertelde dat er die nacht een monster buiten zijn slaapkamerraam stond dat naar hem fluisterde.

Pete gaat zelfs in de gevangenis bij Frank Carter langs in de hoop dat een gesprek met deze misdadiger een nieuw licht op de zaak werpt, maar ook dat levert uiteindelijk niets op. Terwijl Pete het ene doodlopende spoor na het andere afspeurt wordt de situatie bij Tom en Jake steeds mysterieuzer. Zo hoort Tom vreemde geluiden in het huis die niet te herleiden zijn en moet hij een vreemde man bij zijn garage wegsturen. Maar Jake gaat zich ook steeds eigenaardiger gedragen. Hij zegt dingen die hij niet kan weten en lijkt opeens ook bovennatuurlijke gaven te hebben.

En daar komt dan nog bij dat de moeder van een klasgenootje van Jake tegen Tom zegt dat hun nieuwe huis in het dorp altijd het spookhuis wordt genoemd.

---Mysterieuze gruwel---
Het duurde even voor dit boek echt op gang kwam, maar toen dat eenmaal zover was liet dit indringende verhaal me niet meer los. In het begin leek het op een vrij doorsnee ‘serial killer thriller’, maar naarmate het plot zich verder ontvouwt komen er steeds meer angstaanjagende aspecten bovendrijven. Vooral Jake met zijn creepy uitspraken en handelingen deden mijn nekharen zo nu en dan flink overeind staan.

Tussen al die mysterieuze gruwel en een paar kneitergoede plotwendingen komt er naarmate het verhaal vordert ook een heel mooi thema bovendrijven. De band tussen vaders en zonen staat uiteindelijk centraal en met dat gegeven krijgt dit boek een extra laag die het niet alleen ontroerend, maar ook onvergetelijk maakt.

Dit debuut van Alex North smaakt absoluut naar meer, ik heb snel zijn tweede boek – De schaduwman – ook op mijn TBR-lijst gezet. Ik ben erg benieuwd of hij opnieuw dit hoge niveau kan halen!

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest