De hand van Mustang Sally

Lottelivre 02 februari 2022
Wauw, dit boek liet mij echt even goed nasudderen. Kippenvel gewoon. Al vanaf de eerste pagina weet Eva Posthuma de Boer haar lezer bij de keel te grijpen. Een vrij zwaarbeladen boek over de ellende van anderen, maar op een schitterende manier neergezet.

Eva Posthuma de Boer laat op intrigerende wijze zien hoe tragische gebeurtenissen vele generaties kunnen doorwerken; wat voor invloed/impact een tragische gebeurtenis kan hebben op verschillende mensen. Dit doet ze vanuit verschillende perspectieven: de moeder, de vader, het zusje, de vrachtwagenchauffeur Stan Jonk die het ongeluk veroorzaakte, de zoon van de vrachtwagenchauffeur, het buurmeisje, het zusje van het buurmeisje en Kjeld. Het is totaal niet verwarrend dat er zo veel wisseling is van perspectief, want het zijn korte hoofdstukken waarin Eva elk personage een eigen stem geeft met haar schrijfstijl. Zo merk je het duidelijk wanneer het zusje Janna aan de beurt is; het verhaal lees je dan ook echt vanuit de ogen van een kind. Onwijs knap gedaan! Daarnaast merk je ook duidelijk de ontwikkeling van elk personage. Hoe iedereen door het rouwproces heen gaat en het leven langzaam (of snel) weer oppakt en hoe dat per persoon anders verloopt. Knap hoe de auteur op je emotie weet in te werken.

Gewoon nogmaals: wauw! Een kippenvelboek met absoluut een traan op het einde. Een verhaal over hoe de overledenen het leven beheersen. Waanzinnig knap gedaan. Op het einde valt alles heel erg mooi samen en wordt de titel ook duidelijk. Ik kan je helaas geen titelverklaring geven zonder de inhoud te spoilen, dus er zit niets anders op dan dat je deze gewoon écht moet lezen!

Bedankt Ambo|Anthos uitgevers voor het vooruitexemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.

Meer recensies van Lottelivre