Als God in Frankrijk?

Louise 27 mei 2020
Een wijnchateau beginnen in Frankrijk, waar je je eigen overheerlijke wijntjes samenstelt uit een oogst van druiven die in een goddelijk, zonovergoten landschap groot en zoet worden en waarmee je de beste wijn ter wereld maakt. En deze wijnen dan lekker bij een mooi oud gebouw, met bijbehorende schitterende tuin in goed gezelschap opslurpen? Wie droomt er niet van?
Abel en Angela laten alles achter en vertrekken met een klein beetje geld naar het door makelaar Blaaskaak aangeraden Mas des Anges, een wijngoed in de Chaude, een afgelegen deel van de Languedoc, land van katharen en tempeliers, waar men gelooft dat niet God maar de Duivel de wereld geschapen heeft.
Boven het verhaal van Abel en zijn nuchtere vrouw Angela, hangt vanaf de eerste bladzijde een enorme donderwolk. De ene na de andere vooruitwijzing zorgt ervoor dat je door wilt lezen omdat je jezelf afvraagt wat er nu weer fout zal gaan. Het is net alsof de programma’s ‘Help mijn man is klusser’ en ‘Ik vertrek’ samengevoegd zijn tot één groot dramatisch verhaal. Ook lijkt Gort goed gekeken te hebben naar films van de Coen-brothers.
Abel en Angela komen in tenenkrommende situaties terecht en kiezen voor onverwachte oplossingen. Hoe gekker, hoe beter.
Eventjes kreeg ik het idee dat Ilja met dit boek wil voorkomen dat mensen überhaupt nog op zoek gaan naar een eigen wijnkasteeltje, zodat hij zijn eigen leven in Frankrijk in alle rust kan voortzetten en hij gevrijwaard blijft van Nederlandse buren.
Gort weet de personages bijzonder goed neer te zetten. Je ziet de naïeve, 51-jarige, langharige, Nederwiet rokende, Abel op zijn versleten Birckenstock sandalen in zijn met bloemenstickers beplakte Volkswagencampertje zo over de Franse wegen rijden, op zoek naar zijn ideale wijnchateau.
Ook geeft hij mooie sfeerbeelden, zoals: ‘De vorige bewoners hadden een poging gedaan de sfeerloze doos de allure van een oude boerenhoeve te geven, maar het steunkouskleurige schrootjesplafond en de dikke nepbalken van donderbruin piepschuim accentueerden slechts de troosteloze lelijkheid.’
Het beeld van hoe Ilja de Franse wijnboeren en de Brabantse landbewerkers neerzet voldoet aan talloze clichés, maar hij laat je, net als tijdens zijn programma’s ‘Gort in Frankrijk’, ‘Gort in Spanje’ of ‘Gort over de grens’, ook kennismaken met allerlei karakteristieke personages, zoals buurvrouw Fifi met haar Sniper rifle en schaapsherder Thijs met zijn grot vol schapenkazen. Stuk voor stuk mensen zoals je ze ook in zijn programma’s nog tegenkomt.
Ik heb de e-bookversie van ‘Godendrank’ gelezen en dat vind ik persoonlijk niet zo fijn. Liever lees ik het boek op papier, zodat ik ook in het zonnetje kan genieten van een grappig en her en der spannend verhaal, waarbij je je blijft afvragen hoe het verhaal gaat aflopen. Een aanrader voor elke vakantiekoffer, maar ook voor de thuisblijvers: een boek om lekker te lezen op het strand, in de tuin of op het balkon met een heerlijk glaasje wijn erbij.
Louise Melchers

Meer recensies van Louise