Deze mensen zijn mensen

Lucette 24 maart 2020
Lydia woont in Mexico, in de stad Acapulco, samen met haar man Sebastián en hun achtjarige zoon Luca. Tijdens een familiefeestje worden ze overvallen door de leden van een drugskartel. Iedereen wordt vermoord, alleen Lydia en Luca overleven. Lydia weet dat er maar één ding op zit: vluchten naar el norte.

Meteen bij de start van het boek val je middenin het verhaal van de overval. De enorme angst en het ongeloof zijn voelbaar. Wanneer Lydia de hulp inroept van de politie en dit totaal niet de hulp blijkt te zijn die wij (Nederlanders) zouden verwachten, begint het besef te komen dat het allemaal nog veel erger is dan het lijkt. Lydia weet dat ze met Luca moet vluchten naar Amerika, om kans te maken te overleven. Maar hoe?

“ ’Nee.’ Ze hijst haar rugzak over haar schouders en gebaart Luca hetzelfde te doen. ‘Nee,’ zegt ze opnieuw, omdat de gevoelige, toegewijde moeder en vrouw Lydia die eigenaresse is van een boekwinkel, de Lydia van vorige week, in gevecht is met deze nieuwe Lydia, de gestoorde Lydia, de Lydia die het een goed idee vindt om haar achtjarige zoon me te slepen op het dak van een rijdende goederentrein. Geen van beide Lydia’s heeft een beter plan. ‘Nee,’ zegt ze nog een laatste keer. En dan staan ze buiten in de felle zon en staat haar besluit vast.”

Samen met Lydia en Luca beleeft de lezer deze gevaarlijke, wanhopige en schijnbaar onmogelijke vlucht. Lydia moet keuzes maken in hun doen en laten, maar ook in wie ze kan vertrouwen en vooral, wie niet. Een grote rol speelt ook de baas van het kartel. Een man met twee gezichten, welke niet zo makkelijk van elkaar te scheiden zijn. Een charmante, intelligente man die tot de meest beestachtige dingen in staat blijkt te zijn.

De auteur schetst een realistisch beeld over het gevaarlijke leven in Mexico en daarnaast ook over de mening van Amerika over immigranten uit Mexico. De auteur hoopt met dit verhaal meer begrip te kweken bij de Amerikanen. ‘Deze mensen zijn mensen’ is de uitspraak waarvan ze hoopt dat de Amerikanen zullen doen na het lezen van dit boek.

Het boek leest vlot weg, als lezer wil je doorlezen om te weten hoe het Lydia en Luca vergaat. Een boek dat zeker gelezen moet worden door mensen die meer willen weten over de erbarmelijke omstandigheden van immigranten uit Mexico. ‘Wie omkijkt’ is een boek dat je bijblijft.

Meer recensies van Lucette