Ik heb indertijd met veel plezier The Shadowman gelezen en was daardoor nieuwsgierig naar The Madman’s tale. Helaas is mijn redelijk hooggespannen verwachting niet uitgekomen. Het verhaal begint veelbelovend met een humoristische omschrijving van de omstandigheden in een inrichting waar twee van de hoofdfiguren, Francis en Peter the Fireman, hun entree maken. Naarmate het verhaal vordert, dringt zich echter steeds vaker de vergelijking met One flew over the cuckoo’s nest op. Af en toe lijkt het erop alsof Katzenbach doelbewust soortgelijke figuren daaruit heeft willen opvoeren, wat de beschrijving van de inrichting en de patiënten niet bijster origineel maakt.

Na de eerste moord verschijnt Lucy Jones ten tonele, die als openbare aanklager het onderzoek leidt. Uit de manier waarop zij wordt beschreven, kan je niet anders concluderen dan dat het een intelligente vrouw moet zijn, die gedreven door ervaringen uit het verleden al haar capaciteiten aan de dag moet leggen om de moordenaar een halt toe te roepen. Hoe zij dit echter aanpakt, rechtvaardigt eerder de conclusie dat ze de helft van de tijd niet weet waar ze mee bezig is. Zij wordt regelmatig onheus bejegend door de zeer onsympathieke leiding van de inrichting, maar af en toe heb je als lezer de neiging hen gelijk te geven, zo voorspelbaar en weinig inventief zijn haar acties.

De spanningsopbouw is redelijk goed, maar er wordt veel vaart uit het verhaal gehaald door eindeloze bespiegelingen en herhalingen van eerder bereikte conclusies. Daardoor is de plot uiteindelijk ook nauwelijks spectaculair te noemen. Katzenbach heeft zich in mijn ogen aan dit verhaal lelijk vertild.

Meer recensies van Maarten Mens-643

Ben Koenig stond zes jaar geleden aan het hoofd van de elite Special Operations Group van de US Marshals. Samen met zijn team jaagde hij op slechteriken en wist hij iedereen te vinden. Totdat Koenig op een dag zelf spoorloos verdween.

Privédetective Myron Bolitar en de beroemde basketbalcoach Greg Downing hadden een verleden als zeer persoonlijke rivalen en later als zakenpartners. Myron heeft zijn dood verwerkt – tot twee agenten zijn kantoor binnenlopen en eisen dat hij ze vertelt waar Downing is.

Anna 'Schone slaapster' Ogilvy stak vier jaar geleden zonder duidelijk motief haar twee beste vrienden dood. Ze verkeert sinds die fatale nacht in diepe slaap. Dr. Benedict Prince is forensisch psycholoog en de laatste hoop van het OM om de zaak-Anna O. op te lossen.

Blix leidde het onderzoek naar de vermissing van de jonge moeder Elisabeth Eie. Tot zijn eigen dochter om het leven kwam en hij werd gearresteerd voor het wreken van haar dood. Hij is inmiddels vrij en degene die Eie heeft vermoord heeft hém nu gevonden.

King schrijft over het lot, sterfelijkheid en geluk. In zijn korte verhalen buigt hij de realiteit naar zijn hand en creëert hij een werkelijkheid waar alles kan gebeuren. Elk van deze verhalen kent spanning, vreugde en mysterie – elk verhaal voelt iconisch.

Privédetectives Barbara en haar dochter Kim krijgen een opdracht van een bekende Nederlander, die wordt beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Wie loopt straks het meeste gevaar, hun cliënt, Barbara of ... Kim?