'Ik reis alleen - Samuel Björk'

MachteldVanDyck 23 oktober 2019
Zesjarige meisjes vermoordt, helemaal gewassen en poppenkleren aangetrokken. Wie doet zoiets gruwelijks? Dat is het mysterie dat de extreem getalenteerde Mia Krüger, inspecteur Holger Munch en hun team zullen moeten oplossen. Het is geen makkelijke taak, maar de moordenaar laat steeds meer hints vallen. Het lijkt wel of hij of zij gevonden wil worden.
Samuel Björk is het pseudoniem van de Noorse schrijver Frode Sander Øien. Hij is zanger, songwriter, schrijft al vanaf zijn 21e toneelstukken en vertaalde Shakespeare naar het Noors. Hij had echter nog nooit een boek geschreven voor hij meedeed aan een verhalenwedstrijd. Zijn eerste boek Ik reis alleen was het spannende resultaat. Het boek werd een internationale bestseller.[1] Een knappe prestatie aangezien het zijn allereerste thriller is.
Het verhaal speelt zich af in Noorwegen. Eerst wordt heel het onderzoeksteam samengesteld en voorgesteld. De eerste bladzijden gaan dus voornamelijk over de personages en zijn dus een beetje moeilijker te doorworstelen, maar nadat je daardoor bent is het verhaal goed te volgen door de uitgebreide beschrijvingen van de personages. Je kan je volledig inleven in het verhaal.
Het personage Mia Krüger leeft op het eiland Hitra. Ze is eenzaam. Ze heeft haar vader, haar moeder en haar kleine zusje Sigrid verloren. Ze heeft het doorheen het verhaal erg moeilijk. Ze neemt antidepressiva en heeft in het verleden niet altijd de juiste beslissingen genomen. Toch kan je sympathie opbrengen voor alles wat ze doet doordat haar gedachtegang zo breed wordt uitgelegd.
Het personage Holger Munch werkt enorm hard. Hij zou alles voor zijn werk doen. Zijn dochter Miriam heeft daardoor in haar jeugd weinig tijd met hem besteed. Hierdoor is hun band niet zo sterk. Daarnaast is hij ook opa. Hij houdt zielsveel van zijn kleindochtertje, dit wekt ook een groot gevoel van sympathie op. Door de brede beschrijvingen creëert de auteur een soort van band met de personages. Je wil steeds meer weten over wat er met hen gebeurt.
Het verhaal gaat daarbij niet enkel over de kindermoorden. Het bevat ook verschillende andere thema's zoals: verwaarloosde kinderen, een moeder in het verzorgingstehuis, een christelijke sekte, depressie, ontvoering. Tijdens het lezen lijken al deze dingen niet aan elkaar te linken, maar toch zal je de laatste hoofdstukken alle puzzelstukjes bij elkaar kunnen leggen. Al deze totaal verschillende thema's bij elkaar maken het verhaal compleet, dit maakt het nog veel leuker om het boek te lezen.
Het boek is enorm spannend en je verlangt steeds meer naar het ontdekken van de mysterieuze moordenaar. Doorheen het boek worden steeds meer hints gegeven over de ware identiteit van de moordenaar. Toch ontdek je pas op het einde wie het was en waarom deze persoon al deze dingen heeft gedaan.

Ik ben zeker en vast super benieuwd naar het vervolg De doodsvogel aangezien ik enorm fan ben van Ik reis alleen. Dit zal dan ook het eerstvolgende boek zijn dat ik lees.

Bibliografie
[1] https://www.boekbeschrijvingen.nl/bjork-samuel/bjork.html