OLGA TOKARCZUK: DE RUSTELOZEN

Madelon 22 oktober 2020
In "De Rustelozen" beschrijft Olga Tokarczuk alle facetten van reizen. En reizen wordt in de allerbreedste betekenis bedoeld: zowel letterlijk als figuurlijk.
"De Rustelozen" is een verzameling van reisverhalen, reisessays, stukjes over hulpverlening voor reizigers, of anekdotes voor mensen die willen, dan wel moeten reizen. Verhandelingen over waarom mensen reizen. Waar reizen mensen naar toe? Wat is het nut van reizen?
Best interessante stukken en verhalen, maar alles bij elkaar een beetje veel, en er zitten ook minder leuke stukken tussen.
Maar de stukken hebben geen stijgende lijn in de spanning, dus geen climax. Kan iemand mij uitleggen waarom dit boek het predicaat 'roman' heeft gekregen?
De enige eenheid in het boek is reizen, maar de stukken en stukjes variëren zo dat de eenheid er niet altijd lijkt te zijn. Het lijken verhalen die in de loop der jaren zijn geschreven en voor dit boek bij elkaar zijn gebundeld.
Goed geschreven, maar niet heel makkelijk te verhapstukken. Een goed begin bleek helaas niet het halve werk en ik heb me er uiteindelijk doorheen moeten worstelen. (Stukken overgeslagen!!!) Het is helaas allemaal net iets te veel. Een dunner boek had ook volstaan.

Meer recensies van Madelon