Zo goed als nieuw

Madelon 18 juni 2021
Typisch Midas Dekkers! De oerbioloog die alles oer wil laten.

Een betoog om de natuur zijn natuurlijke gang te laten gaan. Niks niet ingrijpen en terug in oude staat brengen, is Dekkers devies. Restauratie van wat dan ook druist in tegen het biologische natuurgevoel van Midas Dekkers. En voor een deel heeft hij ook wel gelijk; als het inderdaad om “natuurgebieden” in Nederland gaat. Maar als het gaat over restauratie van oude schilderijen; gebouwen en koetsen, gaat zijn theorie van wat goed is, of mooi, of gewenst niet helemaal op. In dat geval is het gewoon zijn smaak, vermoed ik. Over koetsen gesproken: wat zou hij vinden van de opknapbeurt van de Gouden koets? Tevreden mee? Of hartstikke zonde van het geld? Ook al is die 1,2 miljoen euro niet (extra) voor rekening van de belastingbetaler gekomen.
Een schilderij van Rembrandt of een grachtenpandje uit Utrecht zijn nu eenmaal niet te vergelijken met de flora en fauna waar de heer Dekkers zo veel verstand van heeft. Als bioloog heeft hij het hart op de juiste plaats zitten; als kunstminnaar niet.

Leuk om te lezen, dat wel! Eigenlijk best verfrissend die Midas Dekkers. Maar ik ben bang dat hij geen gelijk heeft en dat ook niet krijgt.

Meer recensies van Madelon