Heren bewaakt door heren

Marco 23 december 2023
Escapisme, maar dan anders. Uit een middeleeuws, gothische kasteel. Een spel, noemden ze het. Een serieus spel. En uiteindelijk een spel op leven en dood. Ze konden niet echt goed tegen hun verlies, hè, de nazis.

Enfin, niet een van Macs allerbeste boeken. Blijkbaar is er niet genoeg bewaard gebleven om hier een heel soepel lopend verhaal van te maken. Zo mist het soms wat cement tussen de stenen, voelt het allemaal aan als een verzameling anekdotes. Maar die zijn vaak wel hoogst vermakelijk.

Bont gezelschap, deze krijgsgevangenen. Creatief ook. Was dit fictie, had je niet geloofd dat deze jongens daar waren. Dat ze dat hebben gedaan. Ook geweldig; hoe Reinhold Eggers, hoofd beveiliging, reageert op alle bizarre ontsnappingspogingen van de heren.

Hij respecteert ze. Bewondert ze. En valt van de ene verbazing in de andere. Gold ook voor mij. Ik denk dat ik binnenkort maar eens een toernooitje krukbal ga organiseren..

Meer recensies van Marco