De donkere dagen voor kerst

Marco 19 december 2023
Een dunne, maar ook een logge die overkomt als een dikke. Het voelt als een intrigerende apocalyptische novelle, uitgerekt tot een lauwe dystopische mystery-thriller. Veel woorden, weinig ontwikkelingen.

En op veel sfeer of iets in die richting kon ik het ook niet betrappen. Beschrijvingen van het Finland na de klimatologische ramp zijn repetitief en monotoon, terwijl de prota (een wat saaie dichter), zijn vermiste vrouw (een bleke journaliste) en hun relatie een X factor missen. Toch maar doorgezet. Vanwege de zoektocht. Zelfs in een koud en druilerig Helsinki moet dat ergens eens gaan broeien, toch? Zeker wel. Op ca. twee derde stijgt de temperatuur. Op slinkse wijze. De dichter blijkt scherper dan gedacht.

Toch nog enigszins de moeite waard dus, al heb ik 'em met wat frustratie dichtgeklapt. Hier zit best een goed boek in, heb ik het idee, maar daarvoor had het eerst (weer?) wat gewicht moeten zien kwijt te raken.

Meer recensies van Marco