Aangrijpend

mared1 21 april 2020
Een roman die zich afspeelt in hartje winter, 1943. Drie volwassenen brengen zes Franse kinderen vanuit Frankrijk naar Spanje.
In de Pyreneeen worden de begeleiders van de kinderen gefusilleerd door de SS. De kinderen zien dit vanuit een grot waar ze zich in hebben verstopt. De SS steekt een klein huisje in brand maar laten de schuur ongemoeid. De enige verbinding met de bewoonde wereld is een hangbrug. Deze wordt door de SS opgeblazen. De kinderen zijn nu op zichzelf aangewezen.
In het boek wordt beschreven hoe de kinderen uit verschillende sociale klassen en religies, samen moeten overleven in barre leefomstandigheden. Ik vind het boek makkelijk te lezen en de omstandigheden waarin ze leven, beeldend beschreven. Zeker een aanrader.

Meer recensies van mared1