een boek om te onthouden

mared1 24 april 2020
Sylvie wordt geboren in Amerika in een Chinees immigranten gezin en op haar vijfde naar Nederland gestuurd. In Nederland zal haar Chinese oma voor haar zorgen. Sylvie komt terecht in een gezin waar naast haar oma ook haar nicht Heleen, haar man Willem en hun zoon Lukas wonen. Er is een bijzondere band tussen Sylvie en Lukas.
In Amerika krijgt haar moeder een tweede dochter, Amy. Aangezien haar vader en moeder beiden hard werken, moet Sylvie weer terug naar Amerika waar ze voor haar zusje gaat zorgen. Sylvie en Amy zijn elkaars tegenpolen, maar houden zielsveel van elkaar.
Sylvie kan ontzettend goed leren en studeert af aan drie prestigeuze universiteiten. Ze krijgt een top baan als organisatie adviseur, reist de hele wereld af en trouwt met een man met giga rijke ouders. Sylvie hoort dat haar oma op sterven ligt en keert terug naar Nederland.
Als haar zus niets meer van haar verneemt, besluit ze naar Nederland te gaan om haar zus te zoeken. Ze komt achter heel veel zaken die haar zus geheim heeft gehouden. Aan het eind van het boek wordt een groot familiegeheim onthuld.
Ik vond het boek niet alleen spannend maar ook mooi beschreven is hoe (onbedoeld) racisme tot uiting komt. Andere onderwerpen komen ook aan de orde als homofobie, het leven van een immigrantenfamilie e.d. Het boek vond ik zeer de moeite van het lezen waard.

Meer recensies van mared1