Leuk eerste deel

Margje_V 15 maart 2024
Dᴇ sᴘɪᴏɴɴᴇ - Tᴇss Gᴇʀʀɪᴛsᴇɴ

Tess Gerritsen kennen we allemaal van de Jane Rizolli en Maura Isles-serie, maar ook haar spannende romantische verhalen zoals Onder het mes en Stille getuige zijn niet meer weg te denken uit haar grote repertoire.

Maggie is met pensioen en woont in de kleine kustplaats Purity. Ze is daar gaan wonen om uit het CIA leven te ontsnappen en samen met een aantal andere ex-CIA-agenten een rustig leven te gaan leven. De ex-spionnen hebben samen een soort boekenclubje opgericht, wat ze de Martiniclub noemen. Eens per week komen ze samen om van alles en nog wat te bespreken. Maggie houdt ook kippen op haar boerderijtje en is blij met de rust om haar heen. Ze heeft goed contact met de buren en iedereen helpt elkaar wanneer dit nodig is.

Als Maggie plotseling bezoek krijgt en de volgende dag het lichaam van diezelfde bezoeker dood bij haar op het erf achtergelaten wordt, is Maggie haar leven niet meer zeker. Wie zoekt haar en waarom? Met welke vroegere zaak heeft dit te maken? Samen met haar gepensioneerde vrienden gaat ze op zoek naar antwoorden.

Het begint een beetje traag dit verhaal. Eerst worden alle personages voorgesteld en dat zijn er nogal wat. De leden van de CIA, de buren, de plaatselijke politiechef, Maggie's man en eventuele vijanden. Op ongeveer een derde van het boek komt het allemaal een beetje tot leven. De levens van de personages worden meer met elkaar verweven, krijgen meer waarde en dan raak je nieuwsgierig naar de volgende bladzijden. Het einde van het verhaal is goed, maar voor mij had het veel spannender gemogen. Erg verrassend is het niet. De flashbacks naar Maggie's leven in haar jongere jaren als CIA-agent zijn erg fijn in het verhaal en voegde wat spanning toe, al had ik graag meer willen weten over Maggie's man Danny. Misschien komt dit in een volgende deel aangezien De spionne het eerste deel van de Martiniclub- serie is.

Drieënhalve sterren.

ISBN: 9789044367409
Pagina’s: 352
Uitvoering: paperback
Uitgave: februari 2024
Dank aan The House of Books voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Margje_V