Een veelzijdige moeder.

Maria 30 januari 2021
Met Mevrouw mijn moeder richt Yvonne Keuls een liefdevol monument op voor haar bijzondere moeder ;Het is een meeslepend en ontroerend verhaal over de Indische wortels van haar familie, over de repatriering naar Nederland, de vestiging in Den Haag en de herinneringen en verhalen van vroeger. Mevrouw mijn moeder is een prachtig en humorvol geschreven, persoonlijk en ontwapenend boek.

Yvonne vertelt over haar Indische afkomst, maar vooral over het leven van en met haar moeder. Haar moeder is een koppige, lastige, maar bijzondere vrouw met veel verhalen over haar geboorteland en familie.

"Het was altijd maar de vraag welke moeder ik zou aantreffen als ik bij haar kwam: de tijdloze, de mopperende, de poëtische, de melancholieke, de klagende, de boze, de drammerige, de zelfbewuste, de vertellende, de onzekere, de verdrietige, de vrolijk zingende of een van die andere moeders, die ze ongetwijfeld, afhankelijk van haar stemming, kon zijn". Al deze moeders komen voorbij in haar beschrijvingen.

Het tweede deel van het boek gaat vooral over de laatste jaren waarin moeder steeds zieker werd.
De dochter en twee zoons zorgen ruim tien jaar voor hun oude moeder. Ze proberen verzorgsters in huis te krijgen, die soms al binnen 24 uur de benen nemen vanwege het onmogelijke gedrag van moeder ten opzichte van ‘die meid’. Eentje valt in de smaak : mevrouw Anthonijs. Zij heeft ook Indonesische roots. Aan deze dame ontleent het boek ook de – zeer passende – titel. De hulp brengt verslag uit aan de kinderen, waarbij ze steevast begint met “Mevrouw uw moeder…”
In liefdevolle bewoordingen schetst Yvonne Keuls het portret van de strijd met en om een vaak lastige moeder. Soms is ze nog heel dichtbij, soms ver weg.
Net zolang tot ze op een nacht weg zweeft.

Meer recensies van Maria