EEN GEURIGE AANTREKKINGSKRACHT.

marije-freriks 19 april 2024
Jean-Baptiste Grenouille, de hoofdpersonage van het boek: het Parfum, begint het leven op een vismarkt in Parijs, waar hij door zijn moeder tussen de vissen wordt achtergelaten. Hij wordt opgevangen en gevoed door een min die hem snel kwijt wil. De reden zou zijn dat Grenouille helemaal nergens naar ruikt. Zij laat hem achter bij een Pater maar ook hij kan niet overweg met het kind en zoekt voor hem opnieuw een andere plek ditmaal wordt het een weeshuis. Deze start van het bestaan tekent het leven van Grenouille, hij vindt nergens een huis waar hij welkom is en veelal ongewenst.. De jongen heeft een enorm ontwikkeld zintuig namelijk de reuk, hiermee ervaart hij de wereld. Echter hijzelf beschikt niet over een lichaamsgeur. Mijn inziens vormt zijn sterk ontwikkelde geur de kern van het verhaal. Dit zintuig maakt dat hij door de ander wordt opgemerkt en wordt gezien. Het geeft hem als het ware bestaansrecht. Desondanks is hij een eenzaam figuur. Hij voelt een weerzin voor de mens en houdt deze op een afstand. Waarschijnlijk ontwikkeld doordat hij in zijn eerste levensjaren is verstoten. De geur wordt hem in zijn latere leven min of meer fataal. Hij ruikt meisjes, gaat er op af door zijn neus te volgen, vermoord ze en onttrekt de geur aan deze om er een Parfum van te maken. De hoofdpersoon roept bij mij als lezer mededogen op vanwege zijn gebrek aan liefde, helaas stoot hij mij ook af en komt hij over als een bizarre man. Het verhaal eindigt dat Grenouille een gevoel heeft gekregen van superioriteit, de menigte aanbidt hem om zijn geweldige geur die hem omgeeft. Op het einde van het boek stort het volk zich op zijn persoon en wordt hij verplettert.
Helemaal realistisch is het boek niet, want een parfum is natuurlijk nooit zo krachtig om de menigte van een hele stad in de greep te houden?
De roman is een bijzonder boek, wat met recht een klassieker mag worden genoemd. Een aanrader om te lezen.

Meer recensies van marije-freriks