Druk op 'OK' voor je verder gaat...

Marina 16 juni 2019
Het zit Peter niet mee: eerst weigert zijn zelfrijdende auto hem tot thuis te rijden, hij woont in een onveilige buurt, vervolgens maakt zijn perfecte match-vriendin het uit en tuimelt hij omlaag naar het level der nuttelozen. Zijn weinige vrienden ontvrienden hem onmiddellijk, als enige gezelschap blijven de kaduke robots die hij in zijn kelder stockeert. Normaal moest hij ze slopen, ergens sluimert nog een stukje dissident in hem. Hij ontwaakt helemaal uit zijn lethargie als hij merkt dat TheShop een ongewenst product niet wil terugnemen. Is hij slachtoffer van een identeitsdiefstal of is er meer aan de hand? Volgt een dolle rit van de hele bende op zoek naar de stichter, met hulp van Kiki, een hackster, en de Ouwe, een nerd opgesloten in een glazen huis. Tegelijkertijd volgen we een bitse verkiezingstrijd: John of Us, een androide, neemt het op tegen de populist Kok.

Zo ongeveer loopt het verhaal, meer plot hoef je niet te verwachten, beetje diepgang al helemaal niet.

Weggooien dit boek?

Zeker, beslist, absoluut niet: wat Kling hier in elkaar bokst dwingt meer dan bewondering en respect af.
In een kleine 400 pagina’s krijgen we een prachtige synthese van hoe een ideale maatschappij, gerund en gesteund door Algoritmes er zou kunnen uitzien.Qualityland is een fantasie, maar hoe verder je leest, hoe benauwd herkenbaar het wordt. TheShop levert per drone je gewenste product, nog voor je dit zelf beseft, ieder behoort tot een level, hoe hoger hoe meer voordelen. Je partner wordt voor je gekozen, kinderen worden genetisch verbeterd en vanzelfsprekend zijn er zelfrijdende auto’s, mét humormodule. Robots worden dieplerend menselijker, met een simpel ‘OK’ treed je toe tot je eigen droombestaan. Want in die bubbel kom je terecht, alles wordt in superlatieven beleefd, ‘men’ weet exact wat goed voor je is…

Een confrontatie die Kling je intelligent oplepelt door een mix van humor, satire, persiflage. Het vraagt aandacht en concentratie (ook opzoekwerk, daar heb je internet voor) om de vele knipogen, hints, verwijzingen naar literatuur, kunst, wetenschappen, politiek, filosofie, maatschappij( kritiek) eruit te distilleren. Zo passeren de Buddenbrooks, Terminator, Alan Turing, Marx en Lenin, Vonnegut, maar ook verwijzingen naar Amazon, Facebook, MeToo en, stokpaardje van de Duitse Kling: Hitler en Anne Frank.
Maar maak je geen zorgen: iedereen is happy, nee pardon, happiest (alleen superlatieven) in deze ideale wereld.

Zolang je maar op OK drukt.

Meer recensies van Marina