Met Madoc op reis door de vroege Middeleeuwen

18 mei 2021
Willem die Madoc maakte is een boek dat een kleine 400 bladzijden telt, en geen moment verveelt. In tegendeel. We ontmoeten een jongen die als drenkeling is aangespoeld, waarvan het onduidelijk is van wie en waar hij afkomstig is. Hij groeit op in een klooster in Brugge, en denkt met zijn beschouwelijke en onderscheidingsvermogen het zijne van het geloof en de gelovigen. Hij heeft het intellect om zich kennis en kunde eigen te maken, en krijgt ook een kans in het klooster om zich op dit punt te ontwikkelen en hiervan profijt heeft in zijn verdere bestaan.
Met deze roman neemt Nico Dros de lezer mee door een periode van de Middeleeuwen. Via de hoofdpersoon Madoc, die een bijzonder afwisselend en avontuurlijk leven gaat leiden, hebben we een inkijk in die tijd die zo verschilt van ons bestaan vandaag de dag, maar ook overeenkomsten heeft wat betreft thema's als heiligheid, schijnheiligheid, macht en onmacht, positie van vrouwen. Boeiend en vlot geschreven bovendien, waardoor het boek niet makkelijk weggelegd kan worden. Er mag een vervolg komen, hiervoor zijn meerdere aanknopingspunten!

Meer recensies van