De strijd om het eigen bestaan

29 juni 2021
De Russische Connectie, geschreven door Gerrit Barendrecht, is een thriller die zich afspeelt in het jaar 1889. Het boek heeft een aantrekkelijk omslag en ook de rug is met zorg meegenomen. Afbeeldingen van het Centraal Station te Amsterdam, en een vet rood kruis, dat zowel gelinkt kan worden aan Amsterdam als aan Rusland, sieren de paperback van 350 bladzijden. Het geeft een bijzonder spannend verhaal dat zowel op Nederlandse als Russische bodem speelt. Het boek wil je blijven lezen en is tot aan de laatste bladzijde verrassend. In beeldende vlotte beschrijvingen krijgt de lezer inzicht in het verhaal. Zelfs zo, dat je als lezer door wil gaan in het volgende boek.
De twee centrale personages geven door hun herkomst en werk een inkijk in het leven van toen, hetgeen verrijkend is. Julius Katz is een dappere politieagent die gaat infiltreren in een nieuw ontstane groepering die de burgerveiligheid aantast. Deze infiltratie levert spannende situaties op. Zijn geliefde, Ida heeft een beroep als journaliste. Zij is een intelligente, geëmancipeerde en avontuurlijke vrouw. Door hun optreden wordt veel onthult. Maatschappelijk gesproken zijn ze van verschillende komaf.
Vanuit die twee personages en vanuit een elitebeveiliging rond de tsaar in Rusland, krijgen we steeds een verhaal met wisselend perspectief, waardoor je geboeid blijft. Maar de lijnen lopen wel naar elkaar toe. De schrijver heeft een goed werkende structuur neergezet.
Via Katz krijgen we inzicht in hoe de mensen die maatschappelijk gezien laag op de ladder staan wonen en proberen te overleven. In Amsterdam heerst overwegend veel armoede. Alsook in Rusland waar, zoals we nu weten, de laatste tsaar de bevolking knecht. Het politieke klimaat is onrustig, net als in heel Europa in die tijd.
De ingrediënten van deze thriller zijn meerdere, zoals het motief van de beveiliging van Rusland om elders in Europa aanslagen te initiëren om de tsaar uit de wind te houden, en het motief van een groepje Amsterdamse anarchisten die wil strijden voor een beter leven, en dit wil bewerkstelligen door onder meer het plegen van aanslagen en hiermee bij voorkeur de gegoede burgerij wil treffen. Het gebruik van geweld waarbij ook doden vallen, verheffen ze tot iets legitiems. De voedingsbodem in Nederland is de onderdrukking, het economisch ernstige tekort en het gevoel van ook recht te hebben op een beter leven. Rusland wil de elite veilig stellen. Beide settingen zijn boeiend en grijpen politiek-maatschappelijk in elkaar.
En zo schetst het boek De Russische Connectie ondanks de vroege tijdsperiode waarin het verhaal zich afspeelt, eveneens een herkenbaar eigentijds beeld.

Meer recensies van