Een immense wereld

Marja Legius 01 maart 2023
Wetenschapsjournalist Ed Yong neemt je mee op reis naar de werelden die buiten de menselijke zintuigen liggen. Want buiten onze eigen wereld die Umwelt genoemd wordt bevindt zich een wondere wereld die immens groot en veelzijdig is. Ed Young leert je om deze wereld te bekijken vanuit een ander perspectief namelijk door de ogen van diverse dieren. Van alle dieren die in het boek aan bod komen is een foto afgebeeld ter verduidelijking. Het is fascinerend om te lezen over dingen die er wel zijn maar die je zelf nooit met je eigen zintuigen zult kunnen ervaren. Je leert in 12 hoofdstukken over o.a. kleuren, oppervlaktetrillingen en stroming. Maar ook over elektrische- en magnetische velden en echo’s die door wetenschappelijke onderzoeken over de hele wereld in kaart gebracht zijn. Maar ook over de complexiteit van deze onderzoeken of juist de beperkingen die we hebben, ondanks al onze verfijnde apparatuur om alles helder te krijgen of te begrijpen waarom bepaalde zintuigen zo geëvolueerd zijn. Kortom er valt nog heel veel te onderzoeken en ontdekken. Met humorvolle voorbeelden is het boek niet te zwaar of te wetenschappelijk zodat het ook zonder wetenschappelijke opleiding goed te volgen is. Voor extra informatie heeft de auteur een zeer uitgebreide bibliografie toegevoegd achter in het boek. Het 13e en tevens laatste hoofdstuk gebruikt de auteur om ons te informeren en te waarschuwen dat de veranderingen die we in onze eigen Umwelt doen van grote invloed zijn op de wereld van andere dieren en dat deze soms onherstelbaar beschadigd kunnen raken.
Ik heb enorm genoten van dit boek en hoewel ik nog niet eerder een boek meerdere malen gelezen heb zal ik dit boek nog zeker eens een keer herlezen om er nog meer uit te halen. Mede door de veelvoud aan voetnoten die de auteur onder de bladzijdes gebruikt heeft die nog meer uitleg, verklaringen of persoonlijke noten van de auteur bevatten.

Meer recensies van Marja Legius