Voor dit boek moet je veel moeite doen. En dan?

Marja Vissers 09 december 2019
Een verhaal dat zich afspeelt in de periode direct na de Tweede Wereldoorlog. Alles in nog in wanorde. De belangrijke hoofdpersonen Rosalind, Monique, Georg en Erich groeiden samen op en in het boek lezen we veel daarover en zien we hoe zij elkaar beïnvloedden. Het einde van dit boek was heel verrassend. En heel ingewikkeld.
Het best uitgewerkte thema van het boek vond ik het samen op groeien. Het thema oorlog vond ik minder goed beschreven. De hoofdpersonen maakten hun keuzes, maar hoe en waarom? Hun overwegingen komen niet goed naar voren.
Het boek is geschreven afwisselend vanuit het perspectief van Rosalind, Erich en Stefano. Hier komt tegen het einde het perspectief van Monique nog bij. En er zijn veel flashbacks, naar de Tweede Wereldoorlog en de periode daarvoor. Heel opmerkelijk is dat in het perspectief van één van de hoofdpersonen dingen verzwegen worden. Om niet nog meer te spoileren zeg ik niet bij wie. Maar normaal gesproken weet je wat de persoon vanuit wiens perspectief geschreven wordt denkt en beoogt. De schrijfster heeft dat hier listig omzeild.
Ik geef dit boek slechts twee sterren. De schrijfster heeft mij niet kunnen raken met haar personages en gebeurtenissen. Ik vond de personen voorspelbaar en ik las te weinig over hun overwegingen. En ja, ik vond het een heel ingewikkeld boek. Ik moest echt vaak teruglezen. Uiteindelijk denk ik dan dat ik veel moeite heb gedaan, maar weinig heb gekregen.

Meer recensies van Marja Vissers