Flirt, een romance over verdriet, overspel en onzichtbaarheid

Marjan Brouwers 23 december 2020 Auteur
Flirt is een roman over een gezin dat zomaar naast je zou kunnen wonen. Johan werkt fulltime als rijinstructeur en is actief in de kerkenraad, Laura staat drie dagen voor een kleuterklas en zoon Kay van 18 is net het huis uit. Het eerste deel begint met een groot verlies: Laura’s moeder sterft onverwacht, maar Laura laat geen traan. Ze moet sterk zijn, voor haar zoon. Bovendien huilt ze nooit. Dat heeft ze van haar moeder geleerd, die bij elk probleem zei: ‘God geeft ons niet meer dan we kunnen dragen.’ En dus laat Laura niets merken, bikkelt ze door, maar kan ze nergens heen met haar gevoelens.

Haar man Johan probeert haar wel te steunen, maar ze wimpelt zijn pogingen af. Dus laat hij het maar zitten en gaat extra werken. En dan is er ook nog Kay die een eigen leven leidt en niet meer elk weekend thuis is. De dood van haar moeder en het lege nest worden Laura te veel, maar dat laat ze niemand merken. De manier waarop Johan en Laura, bij elkaar sinds de middelbare school, rap uit elkaar groeien is pijnlijk goed beschreven. Lisette van de Heg laat de verwijdering tussen de twee zien in korte, rake passages. Zoals in deze:

‘Ik hou van je,’ fluisterde hij dichtbij mijn oor.
En ik van jou.
Maar in plaats van die woorden uit te spreken, zweeg ik. Hij wist het zo ook wel, dacht ik.

En even verder:
Ik zag hem de telefoon pakken en een reactie sturen en mij volledig vergeten toen hij in zijn luie stoel ging zitten en de krant pakte.
Alsof ik onzichtbaar was.

De titel van het boek verraadt natuurlijk al dat er iets helemaal misgaat in dit huwelijk. Als gescheiden vader Jean Paul de hond van Laura’s moeder overneemt, slaat er meteen een vonk over tussen hem en Laura. Hoewel zij zichzelf lang wijsmaakt dat ze alleen maar vrienden zijn, spreken hun appjes over en weer boekdelen en spat de onderlinge aantrekkingskracht eraf als ze samen gaan theedrinken of mountainbiken. Wat er tussen hen gebeurt is duidelijk meer dan een onschuldige flirt.

Trefzeker beschrijft Lisette hoe Laura’s relatie met Jean Paul intensiever wordt en haar verhouding met Johan steeds afstandelijker. Dit kan natuurlijk niet goed blijven gaan, denk je als lezer en ook daarin stelt Lisette je niet teleur. In het tweede deel van het boek draait het vooral om de gevolgen van de flirt tussen Laura en Jean Paul en de invloed van het verleden op Laura’s leven en haar drijfveren. Waarom huilt ze nooit? Waarom vindt ze dat ze altijd sterk moet zijn? Waarom kan ze er zo slecht tegen dat haar zoon zijn eigen weg gaat?

Overspel in een klein, christelijk dorp, is een nogal confronterend thema dat Lisette van de Heg heel eerlijk en zonder oordeel beschrijft. Als lezer begrijp je zo goed hoe Laura zich voelt en zou je Johan af en toe door elkaar willen rammelen. Maar haar ook. Zij voelt zich niet gezien, maar draagt zelf actief bij aan haar eigen onzichtbaarheid. Je ziet twee mensen die van elkaar wegdrijven door sleur en gewoonte. Je ziet Laura worstelen als er opeens iemand is die haar wel ziet staan. Iemand die haar mooi vindt en echt naar haar luistert.
Dat dit alles plaatsvindt in een dorp waar de mensen op zondag twee keer naar de kerk gaan en de dominee een grote pastorale invloed heeft op het leven, maakt het verhaal nog sterker. Want Laura twijfelt niet alleen aan zichzelf, maar ook aan haar geloof. Ze vraagt zich op een gegeven moment af of ze nog wel in de kerkbanken hoort te zitten. Uiteindelijk gaat het om de vraag of Laura en Johan een manier vinden om met zichzelf en elkaar in het reine te komen. Kiezen ze voor elkaar, of gaat Laura een ongewisse toekomst tegemoet met Jean Paul?

Meer recensies van Marjan Brouwers