Geslaagde combinatie van detective, thriller en griezelboek voor kinderen in een kaft!

Marjan Brouwers 26 november 2020 Auteur
Wie wil nou niet een oom als Waldo? Brens ouders blijven liever dichtbij huis, maar zelf verlangt hij naar verre reizen en avontuur. Als zijn oom onverwacht opduikt, krijgt Bren zijn zin. Samen gaan ze op zoek naar een verborgen boek, geheimzinnige codes en vreemde aanwijzigen. Waldo neemt Bren mee in zijn camper met de naam De Witte Graaf naar hotel Het Rode Huis, waar het absoluut niet pluis is. Langzaam ontrafelt Bren de geheimen van zijn oom en de bewoners van het hotel. En dan wordt het nog heel spannend.

Het Raadsel rond het Rode Huis is een heerlijk kinderboek met heel mooie, sfeervolle illustraties van Conz. In korte hoofdstukken met erg grappige titels neemt Bianca Nederlof je mee met Bren op zijn avonturen. Doordat we steeds bij Bren blijven, kunnen we samen met hem de raadsels op lossen die hij tegenkomt. Eigenlijk is dit boek een thriller, detective en griezelverhaal in één.

Het verhaal lijkt eerst eenvoudig: Bren helpt zijn oom om een geheim boek te vinden, maar geleidelijk blijkt er veel meer aan de hand te zijn. Bianca Nederlof trekt je steeds verder mee haar wereld in en voor je het weet beland je het labyrint dat op de voorkant van het boek staat. Vakkundig weet ze alle verhaallijnen bij elkaar te brengen. Al dwalend door haar verhaal vraag je je soms af waar het heen gaat, net als in een doolhof, maar uiteindelijk bereik je de uitgang en is alles duidelijk. Met ruimte voor meer!

Ik vond het een fijn boek om te lezen. Het is helder en toegankelijk geschreven. De hoofdstukken zijn kort en nodigen steeds uit om door te lezen. De personages zijn goed neergezet en vooral Waldo en Bren komen goed uit de verf. Ik wil graag opnieuw op avontuur met deze twee!

Meer recensies van Marjan Brouwers