Spannende thriller en interessante historische roman

Marjan Brouwers 19 december 2022 Auteur
Een thriller mee op vakantie is altijd een goed idee en dat geldt dubbel voor deze roman. Als lezer krijg je twee boeken in een kaft eigenlijk: een spannende hedendaagse thriller/detective en een boeiende vertelling over de kruistochten.

In het nu volg je Martin, een politieman uit Aduard met een droevige inborst. Hij moet een lugubere moord op het Groningse platteland oplossen. Een moord waar je dan als lezer al getuige van bent geweest door de ogen van de moordenaar.

Het verhaal over het nu wordt afgewisseld met het verhaal van Gaudri, een jongen uit Frankrijk die meegaat op de tweede kruistocht en onderweg grote twijfels krijgt. Zijn verhaal is prachtig ingekleurd met historische details waardoor de wereld van de kruistochten mooi tot leven komt. En die wereld staat in scherp contrast met die van Martin. Terwijl Gaudri zucht in de hitte van woestijnzon, ploetert Martin door de natte modder in de novemberkou op het Groningse platteland.

Over de plot ga ik niets zeggen, want die is spannend en verrassend. Ook erg fijn al die cliffhangers aan het einde van de korte hoofdstukken. Uiteraard hangen heden en verleden met elkaar samen op een verrassende manier.

Ik heb het boek in twee dagen uitgelezen en heb zeer van genoten: van de spanning en de historische details maar ook van de herkenbaarheid voor mij als Groningse. Al die oude kerkjes waar Sander de meest griezelige dingen laat gebeuren bestaan echt en kun je gewoon bezoeken. Eigenlijk wil je na het lezen van dit boek meteen in de auto stappen om een rondrit te maken langs de oude Groninger kerken uit dit boek. Of een reis boeken naar de woestijn.

Meer recensies van Marjan Brouwers