Ontroerende en eerlijke jeugdroman over een ingrijpend thema

Marjan Brouwers 19 november 2020 Auteur
Sabel is de rode kater van Max, de hoofdpersoon in deze jeugdroman, die zich afspeelt tijdens de Duitse bezetting. Samen met zijn ouders moet Max onderduiken en Sabel gaat mee, ook al is het voor een rode kater erg moeilijk om zich aan de regels te houden. Wat volgt is een indringend verhaal over hoe Max en zijn ouders worden opgepakt en naar Kamp Vught moeten.

Suzanne Wouda beschrijft op ontroerende manier hoe Max het bestaan in Kamp Vught beleeft. We maken kennis met de andere kinderen in het kamp en lezen hoe ze zich onder vreselijke omstandigheden moeten zien te redden. Het verhaal wordt nooit zwaar, maar de dreiging is wel steeds aanwezig. Het enige houvast dat Max heeft zijn de vriendschappen die hij opbouwt met de andere kinderen en zijn eigen verbeelding.

Hoe verder je in het boek komt, hoe meer het verhaal je naar de keel grijpt. Toch lees je door, want ook al weet je hoe het moet eindigen, je zit zo dicht op de huid van Max, dat je hem niet in de steek wilt laten.

Sabel is zeker geschikt voor de doelgroep. Het onderwerp is niet gemakkelijk, maar juist door de manier waarop Wouda ons laat meeleven met Max is het erg toegankelijk. Ik vind het heel mooi hoe ze er zo voor zorgt dat ook de kinderen van nu kennis maken met wat er in de Tweede Oorlog is gebeurd.

Toen ik Sabel uit had, heb ik een heel diepe zucht geslaakt. Het is een boek dat bij je blijft, ook lang nadat je het hebt uitgelezen. En dat verdienen Max en Sabel ook. Absoluut een aanrader voor jong en oud.

Meer recensies van Marjan Brouwers