De hemel op aarde

Marjan van Druenen 20 november 2019
“Bomen zijn boeiende, levende wezens, die op een heel andere wijze leven dan wij”

Bomen produceren zuurstof van water, mineralen, CO2 en zonlicht. Daar zijn wij mensen volledig van afhankelijk. Wat vaak vergeten wordt, is dat ze een positieve invloed op ons welzijn hebben door hun enorme uitstraling en grote levenskracht. Het is essentieel dat we zuinig zijn op onze bomen en bossen. Boomvrouw Maja Kooistra is gepromoveerd in de fysische geografie en heeft voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit jarenlang onderzoeken gedaan. Zij combineerde deze wetenschappelijk functie met haar docentschap in het vak intuïtieve ontwikkeling.

In het eerste deel van De aarde, de hemel en de bomen lezen we over de bomen en hun eigenschappen. Kooistra bestudeerde de oeroude relatie tussen mensen en bomen en deed grondig onderzoek naar krachtbomen en universele krachten. Krachtbomen werden bijvoorbeeld opgezocht ter ontspanning of wanneer er belangrijke zaken speelden en nieuwe inzichten nodig waren. De ervaringen van mensen bij krachtbomen komen overeen met de effecten van breinstimulatie met kleine elektrische en of magnetische stroompjes (tDCS). Een zeer interessant gegeven! Stel je toch eens voor wat dat kan opleveren.

Deel 2 belicht per hoofdstuk één tijdsperiode. Beginnend bij het mesolithicum 10.000 – 5000 voor Chr.) en eindigend bij de christelijke tijd (450 na Chr. tot heden). We lezen over het klimaat in desbetreffende tijdperk, hoe het landschap eruitzag, hoe de mensen in Noordwest-Europa leefden, welke heilige plaatsen er waren en hoe deze gebruikt werden. Ter afsluiting volgen enige voorbeelden van krachtplaatsen met de functies van de heilige bomen. Veel kleurenfoto’s en enkele tekeningen verfraaien het geheel, ondanks dat niet alle afbeeldingen even mooi zijn. De auteur maakte de meeste afbeeldingen zelf en dat maakt het juist authentiek. Achterin een fijne literatuurlijst, verklaring van gebruikte termen en begrippen plus een register.

Kooistra geeft de lezer een enorme hoeveelheid (geschiedkundige) informatie mee over symboliek, rituelen en gebruiken, verhalen over Goden en verering, steencirkels en hunebedden. Ze laat ons zien hoe alles met elkaar verbonden is èn blijft. Geloof me, na het lezen kun je nooit meer ‘gewoon’ naar een boom kijken.

Meer recensies van Marjan van Druenen