Minimaal 3x lezen

Marjan van Druenen 14 november 2019

‘Een methode om aandacht te geven aan onze waarden in een maatschappij waarin de normen vervagen.’

Het woord ‘sofrologie’ komt uit het Grieks en is afgeleid van: ‘soos’, wat staat voor harmonie, ‘fren’ dat geest betekent en ‘logos'; dat volgens auteur en sofrologe Pascale Crauwels voor wetenschap staat. Dit laatste valt te betwisten. Hoewel wetenschap een breed begrip behelst, staat het Griekse ‘logos’ veelal voor: het woord, de leerstelling.

We lezen hoe Crauwels zelf in aanraking kwam met deze techniek, wat het wèl is en vooral wat het nìet is. Het is bijvoorbeeld geen yoga, religie, ademhalingstherapie, oosterse geneeswijze, psychotherapie, hypnose of gymnastiek. Het is een eenvoudige trainingsmethode met oefeningen om te reageren tegen de toenemende stress. Een holistisch, preventief middel voor je gezondheid. De methode lijkt verdacht veel op mindfulness.

Crauwels legt de drie stappen van de methode uit; concentreren, contempleren en meditatie. Dit wordt de eerste, tweede en derde graad (ook wel DRC 1, 2 en 3) genoemd. Om te ontdekken wat DRC dan precies is moet je op eigen initiatief ruim 60 bladzijden verder bladeren. Er volgen oefeningen in kaders en veel succesverhalen uit de praktijk van Crauwels. Vervolgens krijgt de lezer een lijst met toepassingen gepresenteerd die soms lijken op een lesje goed burgerschap, maar bedoeld zijn als ontspanningsoefeningen.

Middels een kleine test van slechts vijftien vragen kun je bepalen of je last hebt van chronische stress. Een opsomming volgt voor wie de techniek geschikt is, en eindigt met: ‘iedereen die zijn leven ter harte neemt.’ Het is moeilijk om je hier als lezer niet in te herkennen.

Pas in het vierde hoofdstuk legt Crauwels de Caycediaanse sofrologie met bijpassende filosofie uit. Caycedo is de grondlegger van de methode. De vraag die meteen opkomt is: moet deze introductie niet hoofdstuk één zijn? Geruststellend is de tekst die Crauwels toevoegt; om de specifieke termen van de sofrologie te begrijpen heeft zij de opleiding wel drie keer gedaan. En pas na 20 jaar ervaring kan zij de woorden in een voor iedereen begrijpelijke taal omzetten. Sofrologie is voor doorzetters!

De kracht van sofrologie leest alsof het boek door elkaar geschud is. We krijgen veel losse zinnen gepresenteerd, waardoor het verband ver te zoeken lijkt. Zo creëert bijvoorbeeld de eenvoudige illustratie van ons bewustzijn, met uitleg van slechts één kader, eerder verwarring dan duidelijkheid. Bij tussenpozen is dit ook zo met de tekst. Een duidelijke opbouw ontbreekt en gebruikte termen worden pas verderop in een ander deel verklaard. De volgorde is niet logisch en ook de uitleg matig. Wellicht moet dit boek, net als de opleiding die Crauwels volgde, ook drie keer gelezen worden om te begrijpen.

Meer recensies van Marjan van Druenen