Een boek vol kansen

Marjan van Druenen 09 december 2019
Een cursus in wonderen (ECIW) is een spirituele leerweg die je helpt om je innerlijke leraar te vinden. De wonderen zijn uitdrukkingen van liefde die gepaard gaan met veranderingen in waarneming. Hierdoor gaan we de wereld door de ogen van liefde in plaats van angst zien. In dit werk wordt deze cursus als leidraad gebruikt.

Corinne Zupko kreeg op jonge leeftijd de diagnose angststoornis en is ervaringsdeskundige in het ontmantelen van angsten gebruikmakend van ECIW en mindfulness. Inmiddels heeft zij van counseling haar werk gemaakt. Van angst naar liefde is haar debuut. En wat voor één!

Voor de transformatie van angst naar liefde, moeten we leren onderscheid maken tussen de twee stemmen in ons hoofd. De gezonde stem wil ontwaken, de minder gezonde stem wil jou in slaap houden. Deze laatste is het geluid van het ego. Luister jij naar de stem van je ego of naar het geluid van je Innerlijke Therapeut? Deze laatste term kun je ook je hogere zelf, innerlijke leraar, gids of de heilige geest (zoals in ECIW) noemen. Het is het deel van je denkwezen dat jou eraan herinnert wie je werkelijk bent.

Om angst los te laten, en angst wordt hier in de breedste zin van het woord gebruikt, krijgen we experimenten om anders te gaan kijken in de vorm van oefeningen, meditaties, vragen ter overweging, mantra’s en dagboekideeën. Deze zijn verrassend eenvoudig uit te voeren en leveren direct wat op. Vervolgens krijgen we lessen en inzichten over de angststoornis van de auteur te lezen. Deze voorbeelden kun je omvormen naar jouw eigen angsten, spanningen of zorgen. Ten slotte volgt er een soort eerste hulp bij nare of lastige situaties. Aan het eind ben je door de technieken te gebruiken, in staat om ideeën over de meest afschrikwekkende situaties of rampzalige gebeurtenissen overboord te zetten. Je hebt leren kijken voorbij het onware naar de waarheid erachter.

Het overwinnen van angst vergt aanzienlijke verschuivingen van perceptie. Je kunt die verschuivingen niet op eigen kracht voor elkaar krijgen, Zupko is je hierbij zeer behulpzaam. Zonder enige pretentie leert zij de lezer dat de oorzaak van lijden ons eigen denken is en hoe je dit kunt veranderen. Meer dan ze waarschijnlijk zelf voor mogelijk heeft gehouden, heeft Zupko ECIW in de perfecte vorm gegoten. De teksten uit de cursus zijn schuingedrukt en voorzien van bronverwijzing. Wil je géén grote, buitengewone veranderingen in je leven? Lees dit dan niet!

Meer recensies van Marjan van Druenen