bijzonder boek

MarlousDemian 05 mei 2024

Via Arno van den Kieboom (uitgeverij Keytree) mocht ik soldaat van het noorden geschreven door Bram Baptist lezen.
Ik had al een aantal keer het boek op Facebook voorbij zien komen en was daarom maar wat blij dat ik de mogelijkheid kreeg om dit boek te mogen lezen.
In ‘Soldaat van het noorden’ lezen we het verhaal van Klaas Nieboer.
In het voorjaar van 1943 stopt er een Duitse legertruck in de straat van Klaas Nieboer. De Duitse soldaten stappen uit en arresteren een man. Deze man blijkt lid te zijn van het verzet, net als de vader van Klaas. Ook Klaas smokkelt af en toe bonkaarten. Onverwachts gaat het mis en wordt de vader van Klaas opgepakt bij het illegaal slachten.
Op school heeft Klaas een aanvaring met zijn geschiedenisleraar en scheldt deze man uit voor vuile NSB’er. Hij wordt door de directeur van school gestuurd. Onder zijn kussen vindt Klaas een briefje van zijn vader met daarin in een belangrijke opdracht. Er is een verrader in hun verzetsgroep. Klaas krijgt de opdracht hem op te sporen en uit te schakelen voor er nog meer leden worden opgepakt.

Dit boek was mijn eerste kennismaking met Bram Baptist. Ik lees graag oorlogsverhalen en was dus ook direct nieuwsgierig. Ik heb de schrijfstijl van Bram Baptist enorm gewaardeerd. Het lezen van het verhaal ging zo als een trein dat de pagina´s voorbij vlogen en ik me in de omgeving kon wanen waarin het verhaal zich afspeelde.

Het boek is een jeugdboek en leest gemakkelijk weg. De hoofdstukken zijn kort, maar steeds met genoeg spanning zodat je wil blijven lezen wat er nog verder gebeurt.
Jeugdboek of niet, het verhaal leest heerlijk weg, maar eert ook nog iemand die daadwerkelijk heeft bestaan. Een bijzonder boek wat mijn zoon en ik allebei in een avond hebben weggelezen.

Meer recensies van MarlousDemian