Makkelijk leesbaar, maar weinig inhoud

Marous 27 april 2022
Ik ben gek op historische romans. Toen ik dit boek in handen kreeg, was ik dan ook meteen enthousiast. Hoewel het boek zich in een verzonnen wereld afspeelt, lijkt het qua verhaal namelijk wel op een historische roman. Toen ik aan het boek begon, viel de prettige, eenvoudige schrijfstijl van Cass me direct op. Deze zorgde ervoor dat ik echt door het boek heen vloog. Helaas wist het verhaal zelf me niet te raken.

De personages hebben allemaal maar een of twee karaktertrekken, waardoor het boek diepgang mist. Qua sfeer en verhaallijn deed het boek me sterk denken aan de boeken van Philippa Gregory, over de zes vrouwen van Hendrik VIII. Maar waar in die boeken aan alle kleine details was gedacht, bleef het verhaal van ‘De Beminde’ oppervlakkig.

Daarnaast viel het me op hoe amicaal Hollis met de koning omging. Ook, of misschien wel juist, als de geliefde van een koning hoorden vrouwen zich aan de etiquette te houden, maar dat komt in dit boek nauwelijks naar voren. Hollis doet zelfs bepaalde dingen die een vrouw van Hendrik VIII zonder enige twijfel de kop gekost zouden hebben - in de meest letterlijke zin van het woord. Hollis lijkt overal mee weg te komen en dat maakt het verhaal in mijn ogen minder geloofwaardig.

Aan het eind van het verhaal, dat over het algemeen redelijk rustig voortkabbelde, zat plotseling een plotwending die voor een behoorlijk schrikeffect zorgde. Dit trok wel mijn aandacht, maar de gebeurtenis zelf was voor mijn gevoel onnodig en paste niet echt in de rest van het verhaal. Ik heb het idee dat Cass deze plotwending vooral heeft toegevoegd om makkelijker naar het vervolg op ‘ De beminde’ toe te schrijven. Een vervolg dat ik graag aan me voorbij laat gaan.

Meer recensies van Marous