Verrukkelijke feelgood

Marous 27 april 2022
Soms heb je zo’n boek dat je op alle vlakken aanspreekt, nog voor je het hebt gelezen: een prachtige cover, een aansprekende titel en een flaptekst die direct uitnodigt tot verder lezen. Dat had ik met ‘De Stroopwafelshop’ van Astrid Harrewijn. Het hele boek straalt feelgood uit en ik kon dan ook niet wachten om het te lezen.

Ik had verwacht dat dit boek een en al feelgood zou zijn. Dat was niet het geval, want er zat ook behoorlijk wat drama in het boek. Maar dit werd wel luchtig gebracht, waardoor het nooit echt zwaar werd. Het verhaal ging niet alleen over alle hindernissen die Suze (uiteraard) moest overbruggen bij het openen en draaiend houden van haar koffiewinkeltje, maar ook over de levens van de buurtbewoners, die allemaal hun eigen verhaal hebben. Juist het bij elkaar komen van deze uiteenlopende mensen maakte dit boek tot een hartverwarmend verhaal.

Eerlijk is eerlijk, ik begrijp echt helemaal niks van Suze. Als je thuis een serieuze relatie hebt, lieve vrienden en familie en een goede baan, wat bezielt je dan om al je schepen achter je te verbranden en halsoverkop in je eentje naar de andere kant van de wereld te vertrekken om een koffietentje te openen? Maar juist dat onbegrijpelijke maakt het zo’n fijn en vermakelijk verhaal.

Oh ja, een kleine waarschuwing voordat je aan dit boek begint: lees het niet met een lege maag. Je zult ongetwijfeld tijdens het lezen een onweerstaanbare trek in stroopwafels en ander lekkers krijgen.

Meer recensies van Marous