Zombies in het Noorden

Martijn '69 08 mei 2020
Vooral door de setting een mooi boek, sommige gebeurtenissen spelen zich af op een kwartier lopen van waar ik woon. De uitbraak vind plaats in een dorp niet ver van waar ik woon en sowieso is het al leuk als een boek als dit in Nederland speelt.

Ik las elders wat gemopper over de paar Friese zinnetjes in het boek, Tsja daar heb ik als Fries (sprekend) uiteraard weinig last van. Wat ik wel storend vond - ik las dit boek deels als E book deels als luisterboek- was de waardeloze uitspraak van het Fries door de voorlezer. Doe het goed en vraag een Fries hoe je het uitspreekt of doe het niet. Maar nog irritanter was de manier waarop hij voorlas hoe de Irakees in dit boek sprak, het leek wel een zwaar geestelijk gehandicapte. Maar goed, daar kan de schrijver verder niks aan doen.

Het verhaal was op zich best aardig, maar steeg niet boven het gemiddelde uit. Het werd verteld vanuit verschillende perspectieven, dat van een Noordelijke politicus die in de gevarenzone terecht komt als hij op zoek gaat naar zijn vrouw, dat van een RTL achtige journalist en dat van een onderzoekster die in het Ziekenhuis vol geinfecteerden/zombies in Groningen moet overleven en op zoek is naar een medicijn.

Dat werkte op zich wel goed, bood wel enige afwisseling. Met name de survival van het Kamerlid door het geïnfecteerde noorden en de struggle van de vrouw in het ziekenhuis waren wel okay. De verhaallijn van de journaliste vermengd met het politieke gekonkel vond ik wat minder boeiend.

Het horrorgehalte was dan weer vrij laag, dat had wel wat beter gekund en is mijn grootste kritiekpunt. Zo nu en dan werd het even spannend, maar dan op de gebruikelijke Walking Dead manier, opeens is er een horde zombies. Maar de zombies in dit boek waren eigenlijk vrij vriendelijke zombies en dat werkt dan ook niet heel erg mee. Bovendien heeft een boek als dit wat mij betreft meer horror en gruwel nodig.

Meer recensies van Martijn '69