Stormachtig of toch niet?

Jet47 18 juli 2023
In het boek staat Lynn centraal. Na vele moeilijke jaren lacht het leven haar eindelijk weer toe. Ze is getrouwd met 20 jaar oudere Camiel Storm, een bekende chef kok, die ze heeft leren kennen toen ze de PR voor zijn restaurant deed. Inmiddels is ze mevrouw Storm en verzorgt ze met verve de PR voor zijn sterrenrestaurant De Luwte in het Limburgse Roermond. Samen werken ze aan uitbreiding. Voor de buitenwereld lijkt alles prachtig. Maar ondertussen is Lynn niet gelukkig in haar huwelijk en onderhoudt ze een stormachtige affaire met Laurens. Als er steeds meer onverklaarbare, vreemde dingen gebeuren kan Lynn bij niemand terecht.

Het verhaal lees je vooral vanuit Lynn. Dit karakter is dan ook goed uitgewerkt. Het is een vrouw met veel issues uit het verleden, die op zoek is naar erkenning en liefde. Regelmatig gaan we heen en weer tussen heden en verleden. Dat geeft het verhaal meer diepgang, en maakt het ook boeiender.

Aan het begin had ik wat moeite om in het boek te komen. Ik stoorde mij in het begin ook aan de veelvuldige seksscènes, en het taalgebruik, vooral omdat deze het verhaal in mijn optiek niet beter - wellicht zelfs wat zwakker - maken. Verder in het boek kwam er meer vaart in, en was het moeilijk het boek weg te leggen.

Echt heel spannend vond ik het boek niet. Voor mij lag dit in de uitwerking van de karakters. Met uitzondering van het karakter van Lynn zijn de andere (hedendaagse) personages niet goed uitgewerkt. Van de personages van Camiel en Laurens krijg je een bescheiden beeld, maar dit is mijns inziens heel oppervlakkig en cliché. Ik vond dat in het boek echt een gemiste kans. Het uitwerken van de andere personages had het boek meer diepgang gegeven, en het ook spannender gemaakt. Hierdoor was het voor mij ook al vrij snel duidelijk wie er achter al die onverklaarbare gebeurtenissen zat. Met meer uitgewerkte karakters had ik waarschijnlijk wat vaker op het puntje van mijn stoel gezeten.

Het boek geef ik 3,5 ster.

Meer recensies van Jet47