Branduren

Mechel 10 september 2020
Dit boek pakt je vanaf de eerste paar zinnen. Alsof je direct 'onderdeel bent' van het systeem voel je de onderliggende spanningen aan, zoals dat in familiesystemen kan spelen.
Cobi van Baars beschrijft in dit boek een relatief korte periode in het leven van een gezinssysteem. Thema's: relatie, geboorte, dood en vooral life-events die, eerst verborgen en langzaam steeds meer aan de oppervlakte komend een alles vernietigend effect hebben. Steeds vanuit de beleving van één van de hoofdpersonen (Noami, haar ouders Barbara en Gerrit, haar partner Bient en diens ouders Tjitske en Michel) beleven we deze periode mee én kijken we naar de andere hoofdpersonen. Dit maakt dat het verhaal vele perspectieven krijgt die de ware complexiteit van het effect van een ingrijpende gebeurtenis op een gezinssysteem prachtig neerzet.
Het boek leest gemakkelijk, de wereld die er achter schuil gaat zet aan tot denken over je eigen gezinspatronen en hoe een ieder vanuit zijn eigen perspectief het 'juiste' lijkt te doen.
Aanrader!

Meer recensies van Mechel