Berichten uit de Vallei Stefan Brijs

Mechel 14 augustus 2020
Dit boek van Stefan Brijs laat de lezer op een toegankelijke en 'vanzelfsprekende' manier kennis maken met de natuur (flora en fauna) van Zuid Spanje, waar hij sinds 2014 woont. Ook voor wie geen doorgewinterde natuurkenner of natuurgeinteresseerde is, lijkt me dit boek een aanrader. Stefan Brijs wekt met zijn manier van schrijven de natuur tot leven, vermenselijkt het hier en daar (door bijvoorbeeld het gedrag van de dieren te interpreteren vanuit menselijke beweegredenen), waardoor het geheel echt gaat leven en de lezer, meer dan bij een natuurbeschrijving, echt het verhaal van de natuur meebeleefd.
Heerlijk gemakkelijk leesbaar boek om in de vakantiekoffer mee te nemen waarbij je echt een beeld krijgt van de natuur in zuid Spanje en Stefan Brijs ons met humor en ontzag voor de natuur mee neemt in dit landschap. Ook bezorgdheid over de klimaatontwikkelingen laat hij niet achterwegen. Ik heb het landschap nooit zelf ervaren maar heb nu toch het idee het te 'kennen'. Zou er graag eens naar op reis gaan!

Meer recensies van Mechel