Geschiedenis is een hedendaags verhaal

Karin 24 mei 2020
Grondvuur speelt zich af in het heden. Drie generaties vrouwen vertellen over hun leven als tiener. Julia vind oude brieven die haar oma geschreven heeft aan haar overleden zus, tijdens en na de Tweede Wereld oorlog.De nasleep van het bombardement op 22 februari 1944 in Nijmegen, maar ook over haar ouders en de jongen die ze leert kennen. Julia ontdekt een oud familiegeheim, die zwaar drukt, op al hun levens. Ze gaat op onderzoek uit, maar haar oma wil er niet over praten, evenmin als haar moeder. Komt de waarheid aan het licht?

Ik was vooral benieuwd naar de geschiedenis van het vergissingsbombardement in Nijmegen. De schrijfster heeft er een hedendaags verhaal van geschreven. In het begin moest ik wel in het verhaal komen, maar na een aantal hoofdstukken las het verhaal vlot weg. Interessant hoe iets dat zo lang geleden heeft plaats gevonden, nu nog door kan doorspelen op de levens van de familie. Ondanks het onderwerp, fijn boek om voor tussendoor te lezen.

Meer recensies van Karin