Een bijzonder leerzame reis

Michelle 13 november 2022
Ga ik nu weer een boek vijf sterren geven?

Arend van Dam snijdt in dit boek diverse onderwerpen aan die zomaar eens interessante discussies kunnen opleveren in de klas. Slavernij is er een van, maar er wordt meer in dit boek aangehaald.

Anders dan de titel mij deed vermoeden gaat het boek niet alleen over de reis van Syntaxis Bosselman. Het is dan ook meer een informatief boek dan een verhaal. Helemaal niet erg, ik heb veel geleerd.

De opzet van het boek is dynamisch. In het voorwoord lees je dat je het boek op verschillende manieren kunt lezen: alleen de hoofdstukken lezen die beginnen met ‘1883’, alleen de geschiedenisverhalen of alle commentaren, brieven, reisverslagen, interviews en e-mails die tussen de verhalen door staan. Ik koos ervoor om het boek gewoon van begin tot eind te lezen, dus alles ‘door elkaar’. Juist dat speelse in een boek vind ik alleen maar leuk!

Een goed gevuld, rijk boek vol interessante en vooral leerzame verhalen over het slavernijverleden van Nederland met
Syntaxis Bosselman als hoofdpersonage. De echte foto’s, verslagen, kaarten, illustraties, brieven en reisverslagen maken het boek af. Absoluut een aanrader!

Mijn antwoord op mijn begin vraag is dus een volmondige ja.

Instagram: @vrouwzoektboek

Meer recensies van Michelle