Uniek, leerzaam en zo bijzonder

Michelle 19 maart 2021
En ik las weer een fantástisch boek uit.
Een hele nieuwe wereld heb ik leren kennen. Natuurlijk ken ik de berichten vanuit het nieuws, maar niet eerder heb ik zoveel geleerd over Israël, Palestina en het conflict als nu. Wat een openbaring. Wat een intensiteit, want intens is het!

Ik ben weer eens met de neus op de feiten gedrukt: het conflict tussen Palestina en Israël is krankzinnig, onzinnig en gaat vooral gepaard met verlies en dus heel veel verdriet.
De wereld is mooi, maar de mens, wat zijn wij als mensheid toch soms krankzinnig. Dit boek bewijst dat maar weer eens.

Dit bijzondere verhaal gaat over de Palestijn Bassam en Israëliër Rami die het meest verschrikkelijke meemaken: ze verliezen beiden een dochter door het conflict tussen Palestina en Israël.

In interessante feiten, citaten, dialogen en herinneringen weet Colum McCann het verdriet, de ongelijkheid maar ook de vriendschap tussen de twee mannen mooi te vangen in dit fantastische, unieke maar vooral bijzonder verhaal. En let op de rake zinnen in dit boek, schitterend.

‘De dagen werden hard als oud brood, hij at ze zonder smaak.’

‘Het houdt pas op als we gaan praten.’

‘Geografie is alles.’

Mooiste aan dit verhaal vind ik dat er ondanks de ongelijkheid, er een mooie vriendschap is ontstaan tussen een Palestijn en een Israëliër. Het wederzijds respect, prachtig. Nu de rest van de wereld nog.

Instagram: @vrouwzoektboek

Meer recensies van Michelle