Mooi, ontroerend en toegankelijk boek

Michelle 05 januari 2020
Voorbij, voorbij van Clairy Polak.
Een roman over Alzheimer en vooral hoe je er als geliefde mee omgaat.
Het boek bestaat uit twee soorten tekst; Judith de vrouw van Leo, die moet leren omgaan met de ziekte van haar man, haar gevoelens, haar beleving van de ziekte en eigenlijk alles wat met de ziekte te maken heeft. En dan heb je nog de stukjes van Leo. Hierin vertelt hij over zijn jeugd en zijn leven tot aan de Alzheimer.
Laatst las ik een recensie over dit boek (wat ik normaalgesproken van tevoren zo min mogelijk doe om zo blue mogelijk in het verhaal te gaan), maar deze keer las ik er wel een. De recensent vond de geschreven stukjes van Leo niet relevant. Relevant of niet, wat mij betreft hebben de stukjes wél een toegevoegde waarde. Het maakt Leo een persoon van vlees en bloed, die heeft geleefd, een jeugd heeft gehad, ervaringen heeft opgedaan, liefde heeft gekend. Het maakt het verhaal juist minder plastisch. Leo heeft Alzheimer, maar is ook veel meer dan ‘de man met Alzheimer’.
Een emotioneel boek dat heel toegankelijk is geschreven. Niet heel zwaar. Alzheimer zelf is al zwaar genoeg.

3,5 sterren.

Instagram: vrouwzoektboek