Indrukwekkend, origineel en interessant!

Michelle 12 februari 2020
Leeservaring: De monnik van Mokka van Dave Eggers.
Eggers vertelt het ongelooflijke en waargebeurde verhaal van Mokhtar. Deze ambitieuze zoon van Jemenitische immigranten in Amerika raakt gefascineerd door koffie en de geschiedenis daarvan. Hij is vastbesloten om Jemenitische koffie op de kaart te zetten en zet alles op poten om de beste koffie in Jemen te vinden en te vervoeren naar Amerika. Ondertussen breekt in Jemen de burgeroorlog uit.
Dit is zo’n bijzonder boek. Gek dat ik nog nooit van dit boek had gehoord. Op Instagram zie ik er in elk geval weinig van terug. Maar na ‘Wat is de wat’ wilde ik toch dit boek proberen, en wat ben ik daar blij om!
Zo’n beetje al mijn favoriete woorden om een goed boek te beschrijven kan ik ook aan dit boek toevoegen: interessant, origineel en indrukwekkend. De geschiedenis van koffie is verrassend interessant. Ook wordt beschreven hoe het wordt gemaakt en überhaupt wat koffie is. Vermakelijke kost om te lezen. Met indrukwekkend doel ik vooral op de burgeroorlog in Jemen en Mokhtars vlucht terug naar Amerika, die niet zonder slag of stoot gaat. Origineel is het verhaal wat mij betreft ook zeker. Een verhaal waar koffie de hoofdrol speelt, ik had het nog niet eerder gelezen.
Het is jammer dat ik koffie echt heel erg vies vind. Het wordt soms zo geschreven dat je het haast wel lekker moet vinden. Maar helaas.
En check even de cover!
4,5 ster.