Indrukwekkend verhaal dat blijft hangen

Michelle 18 oktober 2021
De Amerikaan van Karadj van Keyvan Shahbazi

Piruz groeit op in een welgestelde, westers georienteerde, liefdeloos gezin in het dorpje Karadj, Iran. Zijn moeder heeft maar één doel voor ogen: Piruz moet op zijn vierentwintigste het beroep dokter uitoefenen. Na de Islamitische machtsovername sluit Piruz zich aan bij een jongerenverzetsgroep.

De uitspraken van de moeder van Piruz zijn niet mals. ‘Sterf toch eens en verlos me van je ellendige bestaan!’ Tel daarbij de verschrikkingen die zijn gebeurd gedurende de machtsovername en je hebt een heel indrukwekkend verhaal in handen. En dan zag ik dat nog netjes.

Het begin kabbelt rustig voort, beetje rommelig misschien, maar eenmaal beland bij deel twee neemt het verhaal een vaart. Stoppen met lezen kan alleen nog als je echt niet anders kan, want dit boek wil(/moet) je in één adem uitlezen. Het wordt steeds grimmiger, donkerder en je wilt weten hoe dit afloopt. Spannend, gruwelijk, misselijkmakend, heftig, indrukwekkend en rauw zijn de sleutelwoorden voor dit boek.

De vertelwijze is vooral beschrijvend en daardoor ietwat afstandelijk. Toch heeft mij dat er niet van kunnen weerhouden dat ik enorm te doen had met Piruz.

Dit boek behoort voor mij tot de klasse ‘een van de beste boeken gelezen dit jaar’.

Instagram: @vrouwzoektboek

Meer recensies van Michelle