Zo angstaanjagend, omdat het werkelijkheid zou kunnen zijn...

Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog.

Eerder heb ik mogen genieten van haar debuut Privacy Live.
Ook nu hanteert de auteur een vlotte schrijfstijl. Het is deze keer geen spannende Young Adult, maar een heftige thriller.
Vanaf de eerste bladzijde ben je slachtoffer en kom je niet meer los van het boek.

De personages zijn duidelijk beschreven; ieder met zijn of haar eigen (on)hebbelijkheden waardoor ze voor je ogen tot leven komen.
De dialogen die zo knap neergezet zijn, maken dat het is alsof je naar echte gesprekken luistert in plaats van een boek wat je leest, met verzonnen karakters.

In de hoofdstukken, waar vaak een datum als titel staat, wordt regelmatig van perspectief gewisseld. Het terugkerende ‘Dagboek Bas’ heeft een eigen nummering en is als alleenstaand verhaal te lezen. De zevenentwintig hoofdstukken van dit dagboek lezen als een trein en beschrijven de gevoelens van Bas op een hartverscheurend mooie manier.

“Het is alsof ik een poort heb geopend. Waren mijn herinneringen al die tijd verdrongen? Nu ik ze op papier zet, schieten ze door mijn hoofd, sneller dan ik ze kan bevatten. Zo veel details. Zo veel indrukken.”

Annet Hulst is een kanjer in het plaatsen van onverwachte plotwendingen waardoor deze thriller heerlijk leest. De geheimen die in deze familie bewaard worden en de leugens die verteld zijn laten de lezer soms gruwelen.

“Nog een paar weken, dan kom ik vrij. Ik weet het, het leven is doorgegaan buiten de muren van de gevangenis. Misschien is dat wel het ergste van detentie. Niet het wachten, de vrijheidsberoving, de vernedering, de psychologen. De grootste beproeving is niet weten wat er buiten de muren gebeurt.”

Het verhaal dat ook gaat over liefde, vertrouwen en het groeien in leeftijd en de gevoelens die daarbij horen, als in onderlinge verhoudingen maakt dit een ware thriller. Je wilt dit zelf nooit mee hoeven te maken.
De gedachte is zo angstaanjagend, omdat het werkelijkheid zou kunnen zijn.

Ik kijk uit naar een volgende thriller van Annet Hulst.

Meer recensies van Mieke Schepens