4½ van 5* Een meeslepend verhaal met goed uitgewerkte personages en een totaal onverwachte plot

Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Fatale Prikkels, de 21e thriller van Sterre Carron, grijpt je vanaf de eerste bladzijde en blijft je geboeid houden. Het verhaal speelt zich af in twee verhaallijnen: we volgen hoofdinspecteur Rani Diaz en haar team die jacht maken op een seriemoordenaar, en we maken in aparte hoofdstukken kennis met ‘ik’ wiens identiteit lang verborgen blijft.

Carron weet de spanning meesterlijk op te bouwen door middel van korte hoofdstukken die vanuit verschillende perspectieven worden verteld. Hierdoor blijf je als lezer constant nieuwsgierig naar wat er verder gaat gebeuren. De plot zit vol met onverwachte wendingen, waardoor het tot het einde toe onmogelijk is om te voorspellen wie de dader is. Het verhaal speelt zich grotendeels af in en rond Mechelen (B).

Rani Diaz worstelt met persoonlijke problemen, het botst weer eens een keer met haar Frederik, zal hun relatie wel bestand blijken tegen de werkdruk van Rani? Deze persoonlijke gevoelens komen de sfeer binnen het team niet ten goede. Het gaat zelfs zo ver dat ze bewust informatie negeert waardoor Kia Lauwers, een nog jonge medewerker, besluit om maar zelf op onderzoek uit te gaan.

“Nu wordt het spannend. Ik leg mijn klamme handen op mijn dijen. Bijna ademloos volg ik het gesprek tussen de journaliste en de woordvoerder van het parket. Omwille van het lopende onderzoek kan ze bepaalde vragen niet beantwoorden. Bullshit! Ze doen alsof ze alles onder controle hebben, maar ze liegen. Ze hebben geen idee wat er daar is gebeurd. De inspecteurs zijn naarstig op zoek naar het licht, maar ze wurmen zich door een donkere lange tunnel. Ze ween niets af van mijn plannen. Mijn hart maakt een vreugdesprongetje. Beter zal het in elk geval niet worden. Ik zorg ervoor dat ze in een kegelspel zullen terechtkomen. Geen minuut rust ik ze.”

Naast de spanning is er ook aandacht voor de psychologie van de diverse personages. Ook de innerlijke struggles van Rani Diaz komen aan bod. Dit zorgt voor nog meer diepgang in het verhaal en maakt dat je je als lezer betrokken voelt bij de personages.
We leren de dader kennen door in ‘zijn’ hoofdstukken te lezen wat hij wel en niet kan doen, maar wanneer je uiteindelijk weet wie achter ‘ik’ verborgen zit, lopen de rillingen je over de rug. Niemand is veilig!

Fatale Prikkels is een absolute aanrader voor fans van spannende thrillers. Het is een meeslepend verhaal met goed uitgewerkte personages en een totaal onverwachte plot. Carron bewijst opnieuw dat ze een van de betere thrillerauteurs is.

Meer recensies van Mieke Schepens