Wat is belangrijk in het leven?

Mieke Schepens 26 april 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

‘Een eeuwigdurend voorbij zijn’ van Sven Cohen Stuart is een intrigerende roman die de lezer meeneemt op een reis door tijd en ruimte. Het verhaal wordt verteld door Rogier, een man die worstelt met het verlies van zijn vriend. Wat is precies gebeurd, vraagt hij zich af?

De roman is geschreven in een pakkende en beeldende stijl. De auteur weet de lezer mee te slepen in Rogiers reis en laat hem de emoties van de hoofdrolspeler intens ervaren. De beschrijvingen van de verschillende tijdperken in de levens van Tim en hemzelf zijn gedetailleerd en levensecht, waardoor de lezer het gevoel heeft alsof hij met hen mee door de tijd reist.

“Bij de ingang Koningslaan liep ik het Vondelpark in. Ik was vaak via de Stedemaagd het park ingelopen en was blij dat Tim een andere ingang had voorgesteld. Via een smal pad, omzoomd door dikke bomen, veel ongeordend struikgewas, en weggegooide papieren zakjes en bekers, betrad ik het park. Vlak achter me hoorde ik zijn stem. Ik had niet doorgehad dat Tim me was genaderd.
Het weer was rustig. De lucht blauw, de zon vergoelijkend.
Nog voor ik me kon omdraaien liep hij naast me en had hij zijn arm om mijn nek geslagen. Ik keek hem aan en hij mij. Lopend zonder bestemming lieten we onze gedachten een poosje bij onszelf.”

Deze roman belicht een aantal diepe thema's, zoals liefde, verlies, en de zin van het leven. Deze reis door de tijd dwingt hem om na te denken over zijn eigen keuzes en de impact die deze hebben gehad op zijn leven.

‘Een eeuwigdurend voorbij’ zijn is een aanrader voor lezers die houden van originele romans met een diepere laag. Sven Cohen Stuart weet met deze roman een pakkend verhaal te vertellen. De roman roept vragen op bij de lezer over zijn eigen leven en de keuzes die hij maakt.
Wat is belangrijk in het leven?

Meer recensies van Mieke Schepens