Verscheurend goed!

Mieke Schepens 20 juni 2020
Naast de teloorgang van de familie, die zich stap voor stap manifesteert, is er nog Sils onmogelijke, maar allesoverheersende verliefdheid voor de Vlaamse Nele.

“Een van de beste vrienden van mijn grootvader was een visser. Zijn naam was Prosper Sauvagin en hij zal het nooit weten, maar zijn kleindochter is en blijft de belangrijkste persoon in mijn leven, dat grotendeels bestaan heeft uit verlangen naar haar.”

Dit boek bestaat uit drie delen, t.w.:
Deel I: De verleden tijdgeest
Deel II: De tegenwoordige tijdingen
Deeltje III: De toekomstige tijdbom

De personages worden heel beeldend beschreven, waardoor je ze voor je ogen ziet verschijnen. Zo ook de enige keer dat Mey een mop begreep en er om moest lachen.
“Pey had deze avond zijn publiek duchtig verwend, we hadden al veel betere moppen gehoord en lachten maar matig.
Mey daarentegen proestte het uit. Het was de eerste en enig keer in haar leven dat ze bulderde en kletste op haar vlezige dijen door een flauwe grap. Alle familieleden, buren en vrienden staarden haar aan, in complete stilte.”

Het is niet alleen een onderhoudend verhaal dat verteld wordt door Sil, maar de lezer krijgt een goede indruk over de spanningen tussen Vlamingen en Walen die aan de orde van de dag zijn. Als Nederlandse had ik daar geen idee van. Ik wist wel dat ze perse gescheiden wilden blijven, maar ik wist niet waarom. Nu is het voor mij ook gaan leven.

Pey is de grootvader van Sil en hij vertelt keer op keer prachtige verhalen aan iedereen die het wil horen. Dan gebeurt er een ongeluk op het eind van Deel I.

“En ik zag hoe Pey gebukt liep. Hoe intriest hij was. Hoe hij zijn moed verloren had. Zijn moed, zijn arm, zijn werk, zijn levenslust en langzamerhand zijn vrienden. Hij was uitgeput, opgebruikt en leeg. Zoals onze trots onze, magen en onze portefeuilles. En samen met onze hoop verdween de Waalse mijnindustrie, langzaam, maar stilaan o zo zeker.”

In het tweede deel wordt vanaf zijn vijftiende jaar elk jaar uit het leven van Sil beschreven en ieder jaar wordt Nele mooier!
Dankzij zijn tante Tangtang (tante An) heeft hij zijn eerste erotische ervaring.

Denk niet dat het alleen maar humor en geschiedenis is waar je mee te maken krijgt in dit boek. Verschrikkelijke dingen gebeuren zoals de zelfmoord van de beste vriend van Sil. Sil heeft niet de kans gekregen om zijn excuses aan te bieden voor iets wat hij nagelaten heeft te doen.
Eremoord is ook een onderwerp in Het verdrongen verhaal van een Vlaamse Waal.

In navolging van Pey gaat ook Sil verhalen verzinnen. Deze vertelt hij aan zijn zoon.

Humor, zakelijkheid en achtergronden wisselen elkaar af in Het verdrongen verhaal van een Vlaamse Waal. Soms is hetgeen je leest werkelijk hartverscheurend.

Ongeveer dertig jaar na de eerste keer dat hij haar zag, ontmoet hij Nele opnieuw.

“Wat een geluk bij een ongeluk dat ooit alle keuzes uitgeput zullen zijn, dat het leven stopt en dat het volslagen zinloos is. Dat eeuwig leven een zelfbedrog is en een ramp. Maar ook daaraan twijfel ik onophoudelijk. De twijfel tussen zee en land.

Laat je in Deeltje III verrassen door de toekomstige tijdbom.

Ik heb Het verdrongen verhaal van een Vlaamse Waal graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens