Buurt-roast

Oktober 2017, op vrijdag de 13e, vindt er in de Kabaalstraat voor huisnummer 13 een akelig ongeluk plaats. Als lezer krijg je puzzelstukjes informatie toegediend van wat er voor het ongeluk gebeurd is en wat daarna. In korte hoofdstukken spreken Mikael, Jacqueline en Fabian ons toe. Is er sprake van opzet of toeval? Om zichzelf te rechtvaardigen en anderen te beschuldigen dikken de goed-, kwaad- en bijgelovige buren hun eigen praatjes onderling aan. “Er heerste een stilte vol heimelijke valstrikken.”

Steeds meer kom je achter het lastige verleden die de buren op het gedeelde woonerf parten speelt: de alleenstaande gescheiden Ola, oudste bewoners Åke en echtgenote Gun-Britt, de bloedmooie Jacqueline en zoon Fabian, en de nieuwkomers Mikael en Bianca met hun zoon William en jonge dochtertje Bella.
Interessant hoe onderhuidse spanningen onderling kunnen escaleren en leiden (‘lijden’) tot valse voorstelling van zaken. Heel ongemakkelijk om van begin tot einde te lezen hoe de buren het slechtste in elkaar naar boven halen. In ieder geval begrijp ik nu waarom huisnummer 13 vaak niet te vinden is in een willekeurige straat.

Meer recensies van Mieke Scheveningen