Vrouwen die hun eigen boontjes doppen

Mieke Scheveningen 21 augustus 2020
A Vintage Wedding is de Engelse titel voor dit reuze gezellige typisch Engelse onderonsje. Het best te savoureren met a nice cup of tea (Darjeeling? Lapsang? Or.. rather old fashioned Earl Grey) en natuurlijk een cooky erbij van country side deeg. De sfeer is als in die van Enid Blyton’s ‘Pitty op kostschool’-reeks, maar dan voor volwassen meisjes.

Katie Fforde voert drie vrouwen op. Ze ontmoeten elkaar voor het eerst in het charmante Cotswolds dorpje Chipingsford en ontdekken een gat in de ‘markt’ tijdens een loterij ten bate van het vervallen dorpshuis. Ze gaan deze op eigen wijze invullen als weddingplanners voor low budget huwelijken. Katie neemt je mee op hun avontuur en schuwt niet te schrijven over de romantiek versus de nuchtere werkelijkheid van hun diverse liefdes. Dat doet ze op een fijne gedetailleerde, typisch Engels humoristische wijze en het boeit vooral omdat de karakters en situaties levensecht en voorstelbaar zijn.

Tot aan de grand finale toe, die bleef uit, heb ik van dit verhaal genoten. Ik vond het echt jammer dat Katie vlak voor de finish uit de bocht schoot en crashte. Ik miste de all-over satisfaction. Daarom ben ik maar vlug aan een nieuwe veelbelovende (gezien de recensies) titel begonnen: Het buitenhuis (2019).

Meer recensies van Mieke Scheveningen